2020-05-20 Środa 3,4-latki

  • Drukuj

Środa 20.05.2020r

TEMAT DNIA: Światowy Dzień Pszczół

 

                        

 

 1.Wprowadzenie do tematu dnia – rozwiązanie zagadki.

 

Witam was kochani. Dzisiaj swoje święto obchodzi pewien mały, ale bardzo pracowity i pożyteczny owad. Spróbujcie rozwiązać o nim zagadkę, a wszystko będzie jasne.

 

Jest pracowita,

a cały jej trud,

z pewnością docenisz,

jeśli lubisz miód

 

Czy już wiecie o kim mowa? Tak! To mała pszczółka! Zapraszam was dzisiaj do wspólnej zabawy z pszczółkami.

 2. Słuchanie opowiadania „Przygoda małej pszczółki” i rozmowa na temat jego treści.

 

Czy wiecie jak ma na imię najsłynniejsza pszczółka z bajki, którą widzicie na tym obrazku?

 

             

Tak, to pszczółka Maja! Posłuchajcie historii, która przydarzyła się pewnego wiosennego dnia pszczółce Mai.

 

        Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek.  

- Pamiętaj Maju, nie oddalaj się bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów – ostrzegały pszczoły. Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I … rozpłakała się.

- Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku – ula? Nie pamiętam drogi.

- martwiła się Maja. Nagle zauważyła obcego owada.

- Co to za duża pszczoła? – zdziwiła się pszczółka.

- Dzień dobry dziewczynko. Co ty sama tutaj robisz? – spytał owad.

- Jestem bąk Felek, dlaczego płaczesz?

- Jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam. I Maja znowu się rozpłakała.

- Nie płacz Maju, otrzyj łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę – pocieszał bąk Felek.

- Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy tam Maju razem – obiecał.

I bąk Felek razem z małą pszczółką przyfrunęli do ula. Maja podziękowała bąkowi

i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny podczas zbierania pyłku i nektaru na łące.

 

Porozmawiajmy o przygodzie małej pszczółki. Postarajcie się odpowiedzieć na pytania:

  • Gdzie wybrała się pszczela rodzina wraz z pszczółką Mają?
  • Co robiła na łące Maja?
  • Dlaczego Maja rozpłakała się?
  • Kogo spotkała Maja?
  • W jaki sposób bąk Felek pomógł pszczółce?
  • Co postanowiła sobie pszczółka?

 

3.  Zabawa dydaktyczna „Wszystko o pszczołach”.

 

Obejrzyjcie fotografie i posłuchajcie informacji o pszczołach. 

 

 

Pszczoły siadają na kwiatach i zbierają z nich słodki nektar i pyłek, który zanoszą do swojego domku. W ciągu dnia pszczoła może odwiedzić do 100 kwiatów.

 

 

 

Domek pszczół miodnych to ul. W ulu mieszka cała pszczela rodzina. 

 

 

Wiele uli obok siebie to pasieka.

 

W pasiece pracuje pszczelarz. Opiekuje się on pszczołami i zabiera im część miodu.


Pszczelarz  nosi specjalne ochronne ubranie i ma specjalne narzędzia do pracy np. miotełkę.

 

Gdy pszczoła wróci z nektarem i pyłkiem do ula razem z innymi pszczołami układa swoje zbiory w komórkach plastra. Tam pyłek i nektar zamieniają się w słodki miód. Pszczoły karmią nim swoje młode i same się nim żywią. Muszą jakoś przetrwać zimę. Miód ukryty w plastrach to nic innego, jak spiżarnia. 

  

Miód to cud. Może mieć różny smak i kolor. Każdy jednak jest bardzo zdrowy i pyszny.  Dzieci, które go jedzą, rzadziej chorują.

 

Pszczoły wytwarzają nie tylko miód, ale też inne cenne produkty, które kiedyś poznacie.

 

  

Wyobraźcie sobie, że aby powstał średni słoik miodu 10 pszczółek pracuje przez całe swoje życie! Pamiętajcie o tym i gdy następnym razem spotkacie pracowitą pszczółkę uśmiechnijcie się do niej z wdzięcznością.

 

Dzięki pszczołom, które zapylają kwiaty możemy cieszyć się owocami i warzywami. 

 

Zachęcam was teraz do obejrzenia krótkiego filmiku. O życiu i pracy pszczół opowie wam pszczółka Kaja.

 

4. Zabawa rozwijająca umiejętności plastyczne „Jak narysować pszczółkę?”

 

Obejrzyjcie filmik, z którego dowiecie się jak krok po kroku narysować pszczółkę, a potem spróbujcie sami. 

(Uwaga: Filmik zatrzymujemy na 2.15 Wyjaśniamy dzieciom, że paski pszczółki kolorujemy na przemian – raz na brązowo , raz na żółto.)

 

5. Zabawa ruchowa przy piosence „Pszczoły”.

 

Posłuchajcie  piosenki o pszczółkach. Potem wstańcie, poproście rodzica, aby odtworzył nagranie jeszcze raz i spróbujcie pokazać słowa piosenki ruchem.  Podczas  I zwrotki powtarzajcie słowa: „ bz, bz, bz”, podczas II zwrotki klaszczcie i liczcie „raz, dwa, trzy”, podczas III  śpiewajcie „szu, szu, szu”.

 

6. Wykonanie ćwiczeń na kartach pracy.

 

3- LATKI:

Rysujcie po śladzie lot pszczółek.




4 – LATKI: Poprowadźcie pszczółkę przez labirynt do kwiatka.

7. Praca plastyczna „Pszczółki”( do wyboru).

 

Oto moje propozycje  prac plastycznych z okazji Światowego Dnia Pszczół. 

Wybierzcie jedną z nich.

  •  Pszczółka z rolki.

  •  Pszczółka z wytłoczki na jajko.

 

 

  •  Pszczółka z paska papieru. Jak zrobić taką pszczółkę dowiecie się z filmiku.

Lubicie słodki miodek? Na pewno, przecież świetnie smakuje jako dodatek do herbaty lub na świeżym chlebku z masłem. Można nim również smarować herbatniki, a potem oblizywać palce. Smacznego!