Środa 13.05.2020r

TEMAT DNIA: Co dzieje się na łące? 

1. Masażyk na dobry humor pt. "Owady z łąki"

Witam was kochani. Mamy miesiąc maj, a w maju cała przyroda rozkwita. Łąki w tym czasie są najpiękniejsze i mienią się wszystkimi barwami tęczy. Kwitną trawy, kwiaty i aż roi się wśród nich od małych stworzeń łąkowych, głównie owadów. Na dobry początek dnia proponuję wam masażyk „Owady z łąki”. Usiądźcie wygodnie. Za chwilę rodzic przeczyta rymowankę, a wy pogłaszczcie części ciała wymienione w tej rymowance.

 

Biegną mrówki koło główki.

Lata  pszczoła koło czoła.

Pełza gąsieniczka koło policzka.

Lata mucha koło ucha.

Lata osa koło nosa.

Skacze polny konik koło dłoni.

Lata bąk koło rąk.

Lecą ważki koło paszki.

Lata muszka koło brzuszka.

Idą stonogi koło jednej nogi.

Idą stonogi koło drugiej nogi.

Teraz wy pogłaszczcie swoich rodziców (rodzeństwo) do słów rymowanki.

2.     Słuchanie wiersza  pt. „Tęczowa łąka” ilustrowanego fotografiami.

Posłuchajcie uważnie wiersza pt. „Tęczowa łąka”, a dowiecie się co działo się pewnego majowego dnia na łące. (rodzic podczas czytania wiersza wskazuje odpowiednie fotografie).

 

Lśni jak tęcza- łąka w maju.

Kolorów  tu tyle!

   

 

Na stokrotkach, mleczach, makach

siadają motyle. 

      

Wolno pełznie mały ślimak,

za nim dróżka świeci.

                            

 

A nad łąką, w stronę stawu.

wielki bocian leci.

 

 

 

Pszczółka bawi się w kolory-

czerwonego szuka.

 

      

Gdzieś na samym środku łąki

czajka stawia piórka.

 

     

Konik polny już się zmęczył

i gra coraz ciszej.

      

 

A do taktu, na rumianku

osa się kołysze.

       

 

Trzmiel coś bąknął niewyraźnie,

mocno zawstydzony.

W łapkach przyniósł słodki nektar

dla swej przyszłej żony.

   

Pośród rosy po łodydze

wspina się biedronka.

Liczy swoje czarne kropki,

śmieje się do słonka.

   

Zając skubie wonne ziółka,

białą koniczynę.

    

Pająk utkał pośród trawy

lepką pajęczynę.

    

 

A spod ziemi wyszła właśnie

wilgotna dżdżownica

i rozgląda się po łące,

i wszystkim zachwyca.

    

Warto przeczytać wiersz dwukrotnie.

 3.     Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.

Odpowiedz na pytania dotyczące wiersza.

  • Jakie zwierzęta występowały w wierszu? Nazwij je i wskaż na fotografiach.
  • Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?
  • Które zwierzę spotykane na łące podoba ci się najbardziej? Dlaczego?

 4.     Zabawa matematyczna „Policz ile” .

Obejrzyjcie dokładnie obrazek przedstawiający łąkę. Oszukajcie na obrazku i policzcie wskazując paluszkiem wszystkie:

  • motyle,
  • pszczoły,
  • żaby,
  • biedronki,
  • ślimaki.

 

 

 5.     Wykonanie zadań na kartach pracy.

3 - LATKI: Karta pracy, część 2, nr 16

4 - LATKI: Karta pracy, część 2, nr 45

 

Przygotujcie karty pracy i wykonajcie następujące zadania:

  • opiszcie, co widzicie na obrazku,
  • policzcie zwierzęta na obrazku: pszczoły, motyle, żaby i bociany,
  • narysujcie w ramce odpowiednią liczbę kropek przy obrazkach tych zwierząt,
  • opiszcie wygląd wianka na pierwszym rysunku,
  • poszukajcie takiego samego wianka wśród pozostałych.

 6.     Zabawy ruchowe „ Mieszkańcy łąki”.

Wstańcie. Poruszamy się trochę naśladując różne zwierzęta spotykane na łące.

  • Zabawa taneczna „ Motylki”.

Czary mary zamieniam was w kolorowe motylki. Czy pamiętacie z przedszkola taniec motylków? Za chwilę będziecie biegać do muzyki w różnych kierunkach poruszając skrzydełkami i przysiadając czasami na kwiatach. Na słowa „ skrzydełko, skrzydełko, nóżki i wąsiki” zatrzymujecie się , podnosicie jedną, potem drugą rękę, dotykacie nóżek, pokazujecie wąsiki (czułki)      i odfruwacie. Na koniec przykucacie i zasypiacie wśród kwiatów.

Nagranie piosenki do zabawy znajduje się tutaj.

  • Ćwiczenie z elementem czworakowania „Biedronki”.

Czary mary zamieniam was w biedronki. Chodzimy po łące (dywanie) na czworakach w różnych kierunkach. Na znak          (np. klaśnięcie) rodzica przewracamy się na plecy i machamy rękami i nogami w powietrzu (biedronki przewracają się na grzbiet). Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

  • Ćwiczenie z elementem skoku „Koniki polne”.

Czary mary zamieniam was w koniki polne. Tak jak koniki skaczemy obunóż w różnych kierunkach. Na znak rodzica przykucamy wśród traw i cichutko cykamy: cyt, cyt, cyt.

Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

  • Ćwiczenie z elementem skoku „Strachliwe żabki”

Czary mary zamieniam was w żabki, które skaczą po łące (skoki z przysiadu podpartego). Na hasło „bocian” zastygacie w bezruchu, na hasło „nie ma bociana” znowu podskakujecie.

  • Ćwiczenie równowagi „Bocian szuka żabek”.

Czary mary zamieniam was w bociany szukające żab na łące. Chodzimy wysoko podnosząc kolana. Na znak rodzica zatrzymujemy się , stajemy na jednej nodze i mówimy: „Kle, kle, kle, jeść mi się chce”. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

  • Ćwiczenie relaksacyjne „Kojąca łąka”.

Czary mary znowu jesteście dziećmi. Połóżcie się wygodnie na podłodze, zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że odpoczywacie na łące. Oddychajcie głęboko wciągając powietrze nosem i wypuszczając ustami. Wsłuchajcie się w odgłosy łąki, dotknijcie miękkiej trawy i poczujcie jak pachną kwiaty i zioła.

(rodzic włącza nagranie „Odgłosy łąki”)

 7.     Praca plastyczna: „ Kolorowa łąka”.

Wykonajcie pracę plastyczną pt. „Kolorowa łąka”.

Przygotujcie niebieską, granatową lub czarną kartkę (jeśli takiej nie macie może być biała), farby plakatowe, pędzel, patyczki do uszu. Obejrzyjcie filmik, z którego dowiecie się jak powstaje taka kolorowa łąka na kartce papieru.

 

Wybierzcie się z rodzicem na majową łąkę. Jeśli macie w domu lupę zabierzcie ją ze sobą i obserwujcie przez nią rośliny i drobne zwierzęta. Poproście mamę, babcię, aby jeśli potrafi uplotła wam wianek z mniszków (mleczy) lub  koniczyny.