2020-06-30 Wtorek 3,4-latki

Wtorek 30.06. 2020r

TEMAT DNIA: Kolory lata – w kolorach tęczy.

 

 

1. Wprowadzenie do tematu dnia – rozwiązywanie zagadek.

Witam was kochani na ostatnich zajęciach przed wakacjami. Już od tygodnia mamy kalendarzowe lato. Tak jak każda pora roku, tak i lato ma swoje kolory, z którymi się nam kojarzy.

Jakie to kolory? Za chwilę się dowiecie. Przygotujcie całe opakowanie kredek lub flamastrów. Rozwiążcie zagadki. Wskażcie i odłóżcie na bok po kolei kredki (flamastry) we właściwych kolorach.

 

ZAGADKI:

  • Tego koloru szukajcie w truskawkach i makach. (czerwony)
  • Marchewka zawsze ten kolor kryje, ale też takie bywają dynie. (pomarańczowy)
  • To kolor ciepły i miły jak promienie słońca i płatki słonecznika. (żółty)
  • Liście są takie i trawa też. Jaki to kolor, pewnie już wiesz? (zielony)
  • Jakiego koloru jest niebo w pogodne dni? (niebieski)
  • W jakim kolorze są burzowe chmury? (granatowy)
  • W jakim kolorze są pachnące fiołki i smaczne śliwki? (fioletowy)

Spójrzcie na wybrane kredki (flamastry). Z czym kojarzą się wam wszystkie te kolory? Jeśli nie wiecie rozwiążcie ostatnią zagadkę.

Lśni na niebie

w dni deszczowe,

gdy słońce zaświeci.

Kolorowa, w łuk wygięta.

Czy już wiecie dzieci?

 

2. Słuchanie opowiadania „Historia tęczy” (fragment książki „Mądrość serca” M. Porębskiej i A. Sujki).

Posłuchajcie historii o tęczy.

 

historia tęczy

To piękna bajka, ale jak naprawdę powstaje tęcza? Otóż kolorowa tęcza pojawia się często gdy kończy się burza lub zaraz po deszczu kiedy niebo rozjaśnia słońce. Światło słoneczne przenika przez maleńkie kropelki wody unoszące się w powietrzu. Woda i światło to fantastyczne połączenie – dzięki nim powstaje tęcza.

 

3. Oglądanie filmiku „Tęcza malowana różdżką”.

Obejrzyjcie filmik, z którego dowiecie się w jakiej kolejności występują kolory, z których składa się tęcza. Postarajcie się w ten sposób ułożyć swoje kredki (flamastry).

 

4. Zabawy badawcze „Moja tęcza”.

Zapraszam was do zrobienia tęczy w domu i w ogrodzie.

  • Zabawa badawcza „Tęcza na ścianie”

 

Potrzebne będą: szklanka, woda, małe lusterko, słońce lub latarka

Wlewamy do szklanki wodę (ok. ¾ wysokości), wkładamy lusterko i opieramy je o ściankę szklanki. Manipulujemy tak, aby promienie słońca padały wprost na powierzchnię lusterka. W przypadku pochmurnej pogody, możemy skierować na lusterko strumień światła z latarki.

 

  • Zabawa badawcza „Tęcza na płycie CD”

 

Potrzebne będą: płyta CD, słońce lub latarka

Ustawiamy płytę gładką stroną w kierunku źródła światła. Obracamy i manipulujemy płytą podziwiając tęczowe refleksy.

 

  • Zabawa badawcza ‘Tęcza w ogrodzie” (w dowolnym czasie)

 

Potrzebne będą: zraszacz do kwiatów lub wąż ogrodowy.

Uwaga! Ten sposób sprawdzi się tylko w słoneczny dzień.

- Stajemy tyłem do słońca.

- Pryskamy zraszaczem lub rozpyloną wodą z węża ogrodowego prosto przed siebie.

- Obserwujemy jak na kroplach wody pojawiają się kolory tęczy.

 


5. Magiczne zabawy z tęczą.

Proponuje wam teraz 2 magiczne zabawy, które z pewnością zrobią na was duże wrażenie.

 

  • Tęcza na ręczniku papierowym

Przygotujcie 2 listki ręcznika papierowego, flamastry, płaski talerz lub tackę z niewielką ilością wody. Zabawę znajdziecie na filmiku (uwaga: nie ma konieczności rysowania linii na drugim kawałku ręcznika).

 

  • Słodka tęcza z cukierków Skittles (w dowolnym czasie podczas wakacji)

W jaki sposób wykonać słodką tęczę dowiecie się z filmiku (uwaga: podczas zabawy najlepiej użyć ciepłej wody).

 

6. Taniec ze wstążkami przy piosence „Tęcza- cza cza cza”.

Weźcie do rąk wstążki lub paski bibuły i potańczcie przy piosence „Tęcza - cza cza cza”. Podczas refrenu zatrzymajcie się, podnieście ręce wysoko i machajcie nimi tak jakbyście malowali tęczę na niebie.

 

 

7. Oglądanie odcinka bajki „Rodzina Treflików” pt. „Tęcza”.

 

Obejrzyjcie jeden z odcinków bajki „Rodzina Treflików”. Może i wy pobawicie się tak samo jak Treflinka i Treflik w deszczowy dzień.

 

8. Tęczowe prace plastyczne ( do wyboru).

Wybierzcie jedną z proponowanych tęczowych prac plastycznych.

 

  • Tęcza malowana gąbką

Sposób wykonania pracy znajdziecie tutaj.

 

  • Tęcza wyklejana z paseczków z efektem 3D

Ważne: paski należy przyklejać w taki sposób, aby ich środek odstawał od kartki.

 

  • Tęcza i chmurka

 

Kochani na zakończenie chciałybyśmy podarować wam tęczowe wakacyjne życzenia:

Czerwone serduszka Wam podarujemy
i pomarańcze dla zdrowia namalujemy.
Cieplutkie żółte słońce i źdźbła zielonej trawy,
niebieski deszczyk co woła do dobrej zabawy.
I fioletowy wiatr, co pędzi gdzieś po polach,
różowe kwiatki dzwoniące w lasach i ogrodach.
A wszystko to damy Wam z serca całego
z życzeniami od tęczy - wszystkiego najlepszego!

Niech każdy dzień wakacji będzie wspaniałą przygodą i radosnym poznawaniem świata. Ściskają Was panie wychowawczynie z grup Motylków i Żabek.

2020-06-29 Poniedziałek 3,4-latki

Temat dnia: „Na jagody”

 

1. Przyszło do nas lato, w lasach dojrzewają jagody, czyli borówki czarne. Zbieranie jagód to jedna z typowo wakacyjnych czynności.

Posłuchajcie o tym piosenki „Jesteśmy jagódki, czarne jagódki”

 

2. Oto kilka ciekawostek o borówkach:

  • Zawierają wiele dobroczynnych dla zdrowia składników;
  • Borówki pojawiały się na znaczkach pocztowych, tu pokażemy łotewski;
  • Polskie prawo zezwala jedynie na zbiór ręczny jagód, bez użycia maszyn uszkadzających krzaczki;
  • Owoce borówki mają zdolność odbijania światła ultrafioletowego, dzięki czemu wabią ptaki, które rozsiewają nasiona borówki w inne miejsca. Zobaczcie, jak niesamowicie wyglądają oświetlone UV;

  Łotewski znaczek pocztowy

 

  Jagody w ultrafiolecie

 

3. Pisarka Maria Konopnicka stworzyła poemat dla dzieci o zbieraniu jagód „Na jagody”.

Wolicie posłuchać i pooglądać?   Bajanie na ścianie „Na jagody"

Czy poczytać?  Wolne lektury „Na jagody”

 

 

 

4. Gdy już nazbieracie z rodzicami jagód, możecie wykorzystać je na obiad. Do pierogów na borówkach lub upiec z nich jagodzianki, czyli drożdżowe bułeczki nadziewane jagódkami, albo przyrządzić koktajl z cukrem i zsiadłym mlekiem. A Wy jaki macie pomysł na zjedzenie borówek?

Same borówki smakują wyśmienicie, smacznego :)

 

 

Piątek 26.06.2020r

Temat tygodnia : Bezpieczne wakacje! Numery alarmowe – Projekt

Temat dnia: Na ratunek nad wodą– WOPR 601 100 100

 

 

 Gdy znajdziesz się  nad jeziorem lub nad morzem na wakacjach pamiętaj, że na pomoc możesz wezwać Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe – WOPR Telefon 601 100 100

 1.       Obejrzyjcie film „Bezpiecznie nad wodą”https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

Rozmowa z dzieckiem na podstawie filmu:

 Kto pilnuje plaży?

Czy wolno ci wchodzić do wody jak nie umiesz pływać?

Co trzeba zrobić przed wejściem do wody?

 O czym jeszcze warto pamiętać podczas pobytu nad wodą?

 

 2.       A teraz  bajka „Reksio ratownik”  https://www.youtube.com/watch?v=RNUJ2Hp8SVk

 

Co złego zrobili chłopcy? Kto ich uratował?

 3.       Posłuchajcie wiersza „Bezpieczne wakacje”

„Bezpieczne wakacje”    Małgorzata Plata

 

Przyszło już lato, nadeszły wakacje,

Czekają na ciebie same atrakcje:

Wspinaczki w górach, wyjazd nad morze,

Zwiedzanie  zabytków, rejs po jeziorze.

 

Lecz żeby wakacje były udane,

Posłuchaj rad, które są tutaj dane:

Chodząc po górach drogi przedszkolaku

Nigdy nie zbaczaj z wybranego szlaku,

Trzymaj się trasy, idź za przewodnikiem,

Bądź mądry, grzeczny i nie bądź psotnikiem.

 

Nad morzem słonko mocno świeci,

Grzeje, opala dorosłych i dzieci.

Posłuchaj mamy lub taty, co powie:

"Na plaży miej kapelusz lub czapeczkę na głowie.

Kremem trzeba posmarować i buzię i ciało,

by potem nie piekło i nie bolało.

Od czasu do czasu usiądź też w cieniu

- wtedy nie ulegniesz groźnemu poparzeniu."

 

Przypomnij jak zachowujemy się w górach i nad wodą na podstawie wiersza?

 4.         Zaśpiewaj piosenkę „Już wakacji nadszedł czas” i zatańcz do niej  https://www.youtube.com/watch?v=ue82bNmhv6g

 5.         Utrwalmy numery alarmowe zadanie plastyczne   https://www.youtube.com/watch?v=kzMubL2dHAk

    Obejrzyjcie film i wykonajcie zadanie, o którym mówił  Krasnal Tadzio. Zróbcie swoje obrazki z telefonami alarmowymi, mogą być takie jak na filmie lub  pokolorujcie obrazek

 

Czwartek 25.06.2020r

Temat tygodnia : Bezpieczne wakacje! Numery alarmowe – Projekt

 

Temat dnia: Na ratunek w górach – GOPR  601 100 300

 

 

 Gdy znajdziesz się w górach na wakacjach pamiętaj, że na pomoc możesz wezwać Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe – GOPR.

Dzwoń pod numer telefonu 985 lub 601 100 300

 

 1.      Posłuchajcie piosenki GOPR  Na ratunek  https://www.youtube.com/watch?v=lzXrlZQ7fbw

 

"Śpiewające Brzdące - GOPR Na ratunek"

1. Wspinaczka po górach

Trach, noga złamana

W telefonie aplikacja,

RATUNEK dodana.

Ref. Telefon - RATUNEK

I trzy razy stukasz,

Ratownicy wiedzą,

gdzie mają Cię szukać.

2. Helikopter w drodze,

Na ratunek leci,

ratownicy uratują,

dorosłych i dzieci.

Ref. Telefon, RATUNEK

I trzy razy stukasz,

Ratownicy wiedzą,

gdzie mają Cię szukać.

3. Gdy w jaskini znikniesz,

Ktoś się zorientuje,

Do GOPRu zadzwoni,

GOPR Cię uratuje.

Ref. Telefon, RATUNEK

I trzy razy stukasz,

Ratownicy wiedzą,

gdzie mają Cię szukać

Kiedy wzywasz ratunek w górach?

 2.       Obejrzyj film „Bezpiecznie w górach”  https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

Rozmowa z dzieckiem po obejrzeniu filmu:

O czy należy pamiętać podczas wyprawy w góry?

O planie, jedzeniu, wodzie, telefonie, apteczce, dobrych butach, ciepłym i przeciwdeszczowym ubraniu, sprawdzeniu pogody i wyruszeniu wcześnie rano. W górach zachowujemy czystość i poruszamy się po wyznaczonych szlakach.

3.       Praca plastyczna „ W górach”

 

Co potrzebujemy? :

kolorowy blok techniczny/rysunkowy – kartka niebieska i zielona

zieloną tekturę falistą( nie musi być falista)

czarno –białą gazetę lub stare kartki z książek

klej,

nożyczki,

naklejki zwierząt (nie muszą być)

białą kartkę.

Robimy jak w linku: https://karolowamama.blogspot.com/2018/07/gorski-krajobraz.html

lub na zdjęciu

 

 4.       Zabawa ruchowa „Śpiewające brzdące  - Muzyczne stop!” https://www.youtube.com/watch?v=dqk_IongIzI

 

 

 

Środa 24.06.2020r

Temat tygodnia : Bezpieczne wakacje! Numery alarmowe – Projekt

 

Temat dnia: Policja 997, 112

 1.      Obejrzyjcie bajkę edukacyjną o pracy policjanta https://www.youtube.com/watch?v=pzAeFp5UhtY

 2.      Posłuchajcie piosenki  „Halo, panie policjancie”

 https://www.youtube.com/watch?v=2sk-r_j0vGc

 

1. Halo, panie policjancie,

Zapytać się chcemy,

Jak coś złego zobaczymy,

Gdzie dzwonić możemy?

Ref. Dziewięć, dziewięć, siedem,

Taki numer mam.

Jeśli się coś dzieje,

Ja pomogę Wam. (2x)

2. Halo, panie policjancie,

Zapytać się chcemy,

Jak wypadek zobaczymy,

Gdzie dzwonić możemy?

Ref. Dziewięć, dziewięć, siedem,

Taki numer mam.

Jeśli się coś dzieje,

Ja pomogę Wam. (2x)

3. Halo, panie policjancie,

Zapytać się chcemy,

Jak pomocy nam potrzeba,

Gdzie dzwonić możemy?

Ref. Dziewięć, dziewięć, siedem,

Taki numer mam.

Jeśli się coś dzieje,

Ja pomogę Wam. (2x)

 

Rozmowa z dzieckiem na podstawie słów piosenki.

Pod jaki numer  telefonu musimy zadzwonić,  gdy chcesz wezwać na pomoc policję? (997,112)

W jakich sytuacjach dzwonimy po policję?    Kiedy jeszcze?

Rozmowa z dzieckiem po obejrzeniu filmiku:  Co zrobić? Zagubiony   https://www.youtube.com/watch?v=pUMSJG2u7n0

- Co zrobić, gdy się zgubisz na wakacjach? (poprosić mundurowego o pomoc, strażnika, policjanta, ochroniarza, ratownika)

- Jak się nazywasz?  (Imię i nazwisko)

- W jakiej miejscowości mieszkasz?

- Czy znasz numer telefonu do rodziców? (podczas wakacji dobrze jest założyć dziecku plastikową bransoletkę z numerem telefonu do rodziców lub zapisać na metce ubrania i poinformować o tym dziecko)

 

Nauczcie się ostatniej zwrotki piosenki i refrenu.

 

 3.      Zabawa tematyczna „Kogo powinniśmy wezwać na pomoc?”

Jesteś osobą, która przyjmuje telefony alarmowe „112” z różnymi zgłoszeniami, kogo wysyłasz na pomoc? – straż pożarną, policję czy pogotowie?

 

ZGŁOSZENIA:

1. Halo! Tak rozumiem. Mały kotek wszedł na wysokie drzewo i nie może zejść. Już wysyłam pomoc.

– Która drużyna powinna wyjechać do wezwania?  ( straż pożarna)

2. Halo! Mała dziewczynka stoi sama na przystanku i płacze. Chyba zgubiła się rodzicom. (policja)

3. Halo! Starsza pani przewróciła się na schodach. Nie może się podnieść. Skarży się, że boli

ją noga. ( pogotowie ratunkowe)

4. Halo! Została pani okradziona? Już wysyłam pomoc. ( policja)

5. Halo! Z okna wydobywa się gęsty dym. ( straż pożarna)

6. Halo! Na drodze doszło do wypadku samochodowego, są ranni. ( pogotowie ratunkowe)

 

 4 .      Praca plastyczna  „Lizak policjanta”

Wytnij koło i pasek z tektury – sklej, w środku koła narysuj mniejsze kółko, aby wypełnić je czerwoną wydzieranką  ( zrób to z obu stron lizaka)

 

 

Wtorek 23.06.2020r

Temat tygodnia : Bezpieczne wakacje! Numery alarmowe – Projekt

 

Temat dnia: Straż pożarna 998, 112

 

 1.      Obejrzyjcie bajkę edukacyjną Kicia kocia poznaje strażaka https://www.youtube.com/watch?v=u42rsaYzrO0

 2.      Co zrobić? Na ratunek. https://www.youtube.com/watch?v=d1LxxkOOK44

 3.      Posłuchajcie piosenki „Straż pożarna”   https://www.youtube.com/watch?v=yv0YdFZHmgM

1. Uwaga! Uwaga! Uwaga!

Z ogniem to nie jest zabawa,

Właśnie zapalił się dom,

Po strażaków dzwoń!

Ref. Dziewięć, dziewięć, osiem!

Cały dom się pali!

Przyjeżdżajcie, szybko,

Strażacy wspaniali! (2x)

2. Uwaga! Uwaga! Uwaga!

Z ogniem to nie jest zabawa,

Właśnie zapalił się las,

Na strażaków czas!

Ref. Dziewięć, dziewięć, osiem!

Cały las się pali!

Przyjeżdżajcie, szybko,

Strażacy wspaniali! (2x)

 

Rozmowa z dzieckiem na podstawie słów piosenki.

Pod jaki numer  telefonu musimy zadzwonić,  gdy chcesz wezwać straż pożarną?

(998,112)

W jakich sytuacjach dzwonimy po straż?    Kiedy jeszcze? (do wypadków, podczas powodzi, po burzy itp.)

Po czym poznać, że jedzie straż pożarna?

Kto jedzie w wezwanej karetce?

Nauczcie się słów piosenki 

4.      Obejrzyjcie film „Strażak Sam”https://www.youtube.com/watch?v=PHv955Ggipc

Jak niebezpiecznie zachowali się chłopcy?

 

 5.      Zabawa muzyczno-ruchowa STRAŻAK - Zabawa w podskokach

 https://www.youtube.com/watch?v=BKAw3y1HKuE

Zabawa  ma na celu naśladowanie przez dzieci czynności, które na co dzień wykonują w swojej pracy strażacy. Do zabawy potrzebne jest koło, obręcz lub lekki okrągły przedmiot, który będzie imitował kierownicę i wąż strażacki.

 6.      Kolorowanka „Straż pożarna”

Pokoloruj wóz strażacki , a w okienkach  dorysuj strażaków lub zrób kuleczki z bibuły i wyklej rysunek.