Poniedziałek 2020.05.25

Temat tygodnia: NIBY TACY SAMI, A JEDNAK INNI

Temat dnia: Tolerancja

1.      Rozgrzewka muzyczna  Taniec zygzak https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

2.       Oglądanie zdjęć dzieci z różnych stron świata.

Opisywanie dzieci: jak wyglądają, jaki maja kolor skóry, w co są ubrane,  skąd mogą pochodzić?.

 

 

Dzieci z Europy

 

Dzieci z Afryki

 

Dzieci z Azji

 

Dzieci indiańskie (Ameryka Południowa)

Rozmowa z dzieckiem o tolerancji na podstawie prezentowanych wyżej zdjęć

Wyjaśniamy dziecku: tolerancja to akceptowanie inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inne włosy, inne ubranie, inaczej wygląda. Ludzie powinni sobie pomagać, troszczyć się o siebie i być dla siebie dobrzy.

3.  Oglądanie bajki „Brzydkie kaczątko”https://www.youtube.com/watch?v=AJ2p7X31xKU

Rozmowa o tym jak czuło się kaczątko na podwórku? Kto pomógł kaczątku w zimie? Co poczuło kaczątko, gdy zobaczyło swoje odbicie w wodzie? Jak zakończyła się bajka?

4.      Praca z kartą pracy

3-latki str. 18       4-latki str. 52

 

 

 

2020-05-22 Piątek 3,4-latki

 

Piątek 22.05.2020r

TEMAT DNIA: To wszystko dla Was, rodzice …

 

 

1. Zabawa ruchowa „Serduszko dla rodziców” przy piosence „Mama i Tata”.

 

Witam was serdecznie. W tym tygodniu przygotowywaliście się do Święta Rodziców. Słuchaliście wierszy i piosenek o rodzinie, opowiadaliście o swoich rodzinach i rysowaliście portret rodziny. Na dobry początek zapraszam was do zabawy „ Serduszko dla rodziców” przy piosence „Mama i Tata”, którą poznaliście we wtorek. Podczas zwrotek piosenki poruszacie się swobodnie podskakując po pokoju. Gdy usłyszycie słowa refrenu „Kocham mamę, kocham tatę…” zatrzymujecie się i śpiewając układacie palce w serduszko.

 

2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Jesteśmy razem!” i rozmowa na temat jego treści.

 

Posłuchajcie pięknego wiersza pt. „Jesteśmy razem!”, a dowiecie się co można zrobić dla swoich rodziców z okazji ich święta. (wiersz warto przeczytać 2-krotnie)

 

Zakwitły maki w ogrodzie.

Mamie je podaruję.

A siostra zrobi laurkę –

sama ją namaluje.

 

Ja tacie umyję samochód

i zrobię to razem z bratem.

Sam raczej bym nie dał rady –

obydwaj kochamy tatę!

 

Każdy zna takie słowo,

ważne dla córki, dla syna.

Oznacza miłość, wspólnotę …

Jakie to słowo?

RODZINA!

 

Porozmawiajmy o wierszu. Postarajcie się odpowiedzieć na pytania:

  • Co dzieci podarują mamie?
  • Co dzieci zrobią dla taty?
  • Co oznacza słowo „ rodzina?”.
  • Co można zrobić miłego dla swoich rodziców (samemu czy z rodzeństwem)?

 

3. Nauka na pamięć wiersza I. Landau pt. „Wiersz dla mamy”.

 

Naszym rodzicom możemy podarować wierszyk. Posłuchajcie wiersza i spróbujcie w najbliższych dniach nauczyć się go na pamięć. Recytując wiersz dla taty zamieńcie słowo „mamusiu” na „tatusiu”.

 

Moja kochana mamusiu!

To dla Ciebie ten wierszyk,

dla Ciebie słońce i chmury,

dla Ciebie tęcza i wietrzyk.

 

Wiosną i latem – kwiaty,

jesienią – liście jesienne …

Bądź szczęśliwa, mamusiu,

dziś, jutro i codziennie!

 

4. Wykonanie zadań na kartach pracy.

Przygotujcie karty pracy i wykonajcie następujące zadania:

 

3 – LATKI: Karta pracy, część 2, nr 17

  • Obejrzyjcie obrazki i powiedzcie, co robią tata i mama Olka i Ady.
  • Naklejcie obok obrazków zdjęcia przedmiotów potrzebnych do wykonania danej czynności.
  • Nazwijcie przedmioty przedstawione na zdjęciach i określcie, do czego są potrzebne.

 

4 – LATKI : Karty pracy, część 2, nr 50 – 51.

  • Obejrzyjcie obrazki i powiedzcie, co robią osoby na nich przedstawione.
  • Naklejcie pod obrazkami naklejki z przedmiotami potrzebnymi do wykonania danej czynności.
  • Rysujcie po śladach rysunku falbanki.
  • Nazwijcie przedmioty i określcie, do czego są potrzebne.

 

5. Zabawa pt. „Kto co robi?”.

 

Rodzice mają zawsze pełne ręce roboty. Zastanówcie się i powiedzcie, które z wymienionych czynności wykonują wasi rodzice: mama, tata, a może i mama i tata.

 

  • ogląda mecze piłkarskie,
  • gotuje pyszności,
  • dba o roślinki,
  • czyta książeczki do snu,
  • śpiewa,
  • żartuje,
  • odprowadza do przedszkola,
  • odbiera z przedszkola,
  • naprawia gdy coś się zepsuje.

 

6. Bajkowe rodzinki

  • Rozwiązywanie zagadek obrazkowych „ Co to za rodzinka?”.

Przygotowałam dla was zagadki. Spójrzcie na obrazki przedstawiające różne bajkowe rodzinki. Czy wiecie z jakich bajek pochodzą? Z pewnością w mig odgadniecie.

 

 

  • Oglądanie jednego z odcinków bajki „Rodzina Treflików”.

Nie ma jak szczęśliwa rodzina – to prawdziwy skarb. Zapraszam was do obejrzenia odcinka lubianej przez was bajki o Treflikach pt. „Szczęśliwa rodzinka”.

https://www.youtube.com/watch?v=58V52JdiwPA

 

  • Dokończcie zdanie: Lubię moją rodzinę, bo …

 

7. Praca plastyczna. „Laurka dla rodziców” (do wyboru).

Wspaniałym upominkiem dla rodziców jest własnoręcznie wykonana laurka. Oto moje propozycje. Możecie wydrukować na kartce z bloku technicznego wzór laurki, który znajduje się poniżej, pokolorować serduszko i kwiaty a w środku serduszka odbić pomalowaną farbą rączkę. Możecie też skorzystać z propozycji wykonania laurek, które znajdują się w tym filmiku.

Podarujcie rodzicom swoje laurki i mocno ich uściskajcie.








 

Czwartek 21.05.2020r

Temat dnia: Kwiaty dla mamy i taty.

 

1. Obejrzyjcie poniższe zdjęcia:

 

 

 

 

 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: Kim są panie przedstawione na zdjęciach?

Co one robią?

Jakie zawody wykonują?

Czy wiecie jaki zawód wykonuje wasza mama?

Jeżeli nie wiecie co robi mama, to jest okazja, aby o to zapytać.

 

2. Wyobraźcie sobie teraz, że pracujecie i zarabiacie pieniądze.

Jaki prezent chciałybyście kupić swojej mamie?

W związku z tym zadanie dla czterolatków: otwórzcie karty pracy, cz 2. s.49.

Obrysujcie kształty prezentów, a wybrany prezent pokolorujcie.

Wypowiedzcie rytmicznie ( z klaskaniem) nazwy prezentów.

Pokolorujcie serca według wzoru.

 

3. Przygotujcie teraz wyprawkę plastyczną:

3 – latki

- karta 11, klej, kolorowy karton, zieloną kredkę.

Wypchnijcie z karty nacięte kształty, złóżcie koła według instrukcji i utwórzcie z nich kwiaty. Przyklejcie na kartonie obrazek wazonu, a potem – kwiaty ułożone z kół. Dorysujcie łodygi.

 

4 – latki

– karta 12, kolorowy karton, zielony papier kolorowy, kredki, nożyczki.

Wyjmijcie z karty nacięte kształty. Przyklejcie obrazek wazonu, udekorujcie wazon według własnego pomysłu. Zagnijcie koła wg instrukcji i przyklejcie kwiaty nad wazonem. Wytnijcie z zielonego papieru łodyżki, przyklejcie.

 

Laurka dla mamy i taty gotowa!

 

4. Dla chętnych dzieci czteroletnich jeszcze do wykonania karta pracy cz. 2 s. 48.

- przeczytajcie wyraz z osobą dorosłą,

- narysujcie członków własnej rodziny,

- nazwijcie członków rodziny Olka,

- wymieńcie członków własnej rodziny.

2020-05-20 Środa 3,4-latki

Środa 20.05.2020r

TEMAT DNIA: Światowy Dzień Pszczół

 

                        

 

 1.Wprowadzenie do tematu dnia – rozwiązanie zagadki.

 

Witam was kochani. Dzisiaj swoje święto obchodzi pewien mały, ale bardzo pracowity i pożyteczny owad. Spróbujcie rozwiązać o nim zagadkę, a wszystko będzie jasne.

 

Jest pracowita,

a cały jej trud,

z pewnością docenisz,

jeśli lubisz miód

 

Czy już wiecie o kim mowa? Tak! To mała pszczółka! Zapraszam was dzisiaj do wspólnej zabawy z pszczółkami.

 2. Słuchanie opowiadania „Przygoda małej pszczółki” i rozmowa na temat jego treści.

 

Czy wiecie jak ma na imię najsłynniejsza pszczółka z bajki, którą widzicie na tym obrazku?

 

             

Tak, to pszczółka Maja! Posłuchajcie historii, która przydarzyła się pewnego wiosennego dnia pszczółce Mai.

 

        Był piękny wiosenny dzień. Rodzina pszczela wraz z małą pszczółką wybrała się na łąkę, by zebrać z kolorowych kwiatów nektar i pyłek.  

- Pamiętaj Maju, nie oddalaj się bo możesz zabłądzić i nie trafisz sama do naszego ula. Mamy bardzo dużo pracy, musimy zebrać nektar z kwiatów – ostrzegały pszczoły. Maja fruwała z kwiatka na kwiatek i zlizywała języczkiem nektar i pyłek z kwiatów. Nawet nie spostrzegła, że oddaliła się daleko od swojej rodziny. I … rozpłakała się.

- Co ja teraz zrobię? Jak trafię do swojego domku – ula? Nie pamiętam drogi.

- martwiła się Maja. Nagle zauważyła obcego owada.

- Co to za duża pszczoła? – zdziwiła się pszczółka.

- Dzień dobry dziewczynko. Co ty sama tutaj robisz? – spytał owad.

- Jestem bąk Felek, dlaczego płaczesz?

- Jestem pszczółka Maja, przyfrunęłam na tę łączkę, by zbierać nektar ze swoją rodziną i się zgubiłam. I Maja znowu się rozpłakała.

- Nie płacz Maju, otrzyj łzy, ja ci pomogę i szybko znajdziemy twoją rodzinę – pocieszał bąk Felek.

- Wiem gdzie znajdują się najbliższe ule, pofruniemy tam Maju razem – obiecał.

I bąk Felek razem z małą pszczółką przyfrunęli do ula. Maja podziękowała bąkowi

i postanowiła więcej nie oddalać się od swojej rodziny podczas zbierania pyłku i nektaru na łące.

 

Porozmawiajmy o przygodzie małej pszczółki. Postarajcie się odpowiedzieć na pytania:

  • Gdzie wybrała się pszczela rodzina wraz z pszczółką Mają?
  • Co robiła na łące Maja?
  • Dlaczego Maja rozpłakała się?
  • Kogo spotkała Maja?
  • W jaki sposób bąk Felek pomógł pszczółce?
  • Co postanowiła sobie pszczółka?

 

3.  Zabawa dydaktyczna „Wszystko o pszczołach”.

 

Obejrzyjcie fotografie i posłuchajcie informacji o pszczołach. 

 

 

Pszczoły siadają na kwiatach i zbierają z nich słodki nektar i pyłek, który zanoszą do swojego domku. W ciągu dnia pszczoła może odwiedzić do 100 kwiatów.

 

 

 

Domek pszczół miodnych to ul. W ulu mieszka cała pszczela rodzina. 

 

 

Wiele uli obok siebie to pasieka.

 

W pasiece pracuje pszczelarz. Opiekuje się on pszczołami i zabiera im część miodu.


Pszczelarz  nosi specjalne ochronne ubranie i ma specjalne narzędzia do pracy np. miotełkę.

 

Gdy pszczoła wróci z nektarem i pyłkiem do ula razem z innymi pszczołami układa swoje zbiory w komórkach plastra. Tam pyłek i nektar zamieniają się w słodki miód. Pszczoły karmią nim swoje młode i same się nim żywią. Muszą jakoś przetrwać zimę. Miód ukryty w plastrach to nic innego, jak spiżarnia. 

  

Miód to cud. Może mieć różny smak i kolor. Każdy jednak jest bardzo zdrowy i pyszny.  Dzieci, które go jedzą, rzadziej chorują.

 

Pszczoły wytwarzają nie tylko miód, ale też inne cenne produkty, które kiedyś poznacie.

 

  

Wyobraźcie sobie, że aby powstał średni słoik miodu 10 pszczółek pracuje przez całe swoje życie! Pamiętajcie o tym i gdy następnym razem spotkacie pracowitą pszczółkę uśmiechnijcie się do niej z wdzięcznością.

 

Dzięki pszczołom, które zapylają kwiaty możemy cieszyć się owocami i warzywami. 

 

Zachęcam was teraz do obejrzenia krótkiego filmiku. O życiu i pracy pszczół opowie wam pszczółka Kaja.

 

4. Zabawa rozwijająca umiejętności plastyczne „Jak narysować pszczółkę?”

 

Obejrzyjcie filmik, z którego dowiecie się jak krok po kroku narysować pszczółkę, a potem spróbujcie sami. 

(Uwaga: Filmik zatrzymujemy na 2.15 Wyjaśniamy dzieciom, że paski pszczółki kolorujemy na przemian – raz na brązowo , raz na żółto.)

 

5. Zabawa ruchowa przy piosence „Pszczoły”.

 

Posłuchajcie  piosenki o pszczółkach. Potem wstańcie, poproście rodzica, aby odtworzył nagranie jeszcze raz i spróbujcie pokazać słowa piosenki ruchem.  Podczas  I zwrotki powtarzajcie słowa: „ bz, bz, bz”, podczas II zwrotki klaszczcie i liczcie „raz, dwa, trzy”, podczas III  śpiewajcie „szu, szu, szu”.

 

6. Wykonanie ćwiczeń na kartach pracy.

 

3- LATKI:

Rysujcie po śladzie lot pszczółek.




4 – LATKI: Poprowadźcie pszczółkę przez labirynt do kwiatka.

7. Praca plastyczna „Pszczółki”( do wyboru).

 

Oto moje propozycje  prac plastycznych z okazji Światowego Dnia Pszczół. 

Wybierzcie jedną z nich.

  •  Pszczółka z rolki.

  •  Pszczółka z wytłoczki na jajko.

 

 

  •  Pszczółka z paska papieru. Jak zrobić taką pszczółkę dowiecie się z filmiku.

Lubicie słodki miodek? Na pewno, przecież świetnie smakuje jako dodatek do herbaty lub na świeżym chlebku z masłem. Można nim również smarować herbatniki, a potem oblizywać palce. Smacznego!

Wtorek 19.05.2020r

Temat dnia: Mama i tata.

1.Obejrzyjcie obrazek.

 

-  Powiedzcie, co przedstawia?

- Czy jest tu mama i tata?

- Jak wygląda mama, a jak tata?

 

 2.  Teraz posłuchajcie piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=vSHRfxT2-B4

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Kto idzie na spacer?

Jaka jest mama?

Jaki jest tato?

Jak czuje się dziecko z rodzicami?

Posłuchajcie jeszcze raz i próbujcie śpiewać razem .

Słowa piosenki:

I.

Mama i Tata idą na spacer,

a ja przed nimi biegam i skacze

Mama i Tata idą pod rękę,

a ja im śpiewam taką piosenkę:

Ref. Kocham Mamę kocham Tatę i ich razem na dodatek

Kocham Mamę kocham Tatę i ich razem na dodatek

Kocham Mamę kocham Tatę i ich razem na dodatek

Kocham Mamę kocham Tatę i ich razem na dodatek

II.

Tata jest super Mama tak samo,

i miło razem z Tatą i Mamą 

Mama i Tata są wniebowzięci,

a ja im dalej śpiewam z pamięci:

Ref. Kocham Mamę kocham Tatę i ich razem na dodatek …

 

 

3. Obejrzyjcie teraz obrazki. Przedstawiają one też rodziny. Czyje?

Wskaż na tych obrazkach mamę, tatę, dziecko. Czy wiesz jak się nazywają?

 

 

 

Zadanie dla czterolatków:

Z wyprawki plastycznej wyjmijcie kartę C.

Spróbujcie opowiedzieć treść historyjki obrazkowej.

Dlaczego dzieci prosiły o pomoc dorosłych?

 

2020-05-18 Poniedziałek 3,4-latki

Poniedziałek 18.05.2020r

TEMATYKA TYGODNIA: Święto rodziców

TEMAT DNIA: Portret mojej rodziny

1. Wprowadzenie do tematyki tygodnia – rozwiązanie zagadki.

Witam was serdecznie. Rozwiążcie zagadkę kończąc rymowankę, a dowiecie się, o czym będziemy rozmawiać na naszych zajęciach w tym tygodniu.

 

Razem mieszkamy: ja, mama, tata.

Mam młodszą siostrę, starszego brata.

Każdy pamięta o urodzinach,

bo taka właśnie jest moja … (rodzina)

 

2. Słuchanie wiersza B. Formy pt. „Moja rodzina” i rozmowa na temat jego treści.

Zapraszam was do wysłuchania wiersza pt. „Moja rodzina”.

Moja rodzina
to ja, mama, tata.
Mam też siostrę Alę
i młodszego brata.
Siostra jest wysoka,
czarne włosy ma,
a braciszek mały
skończył latka dwa.

Wspólne zabawy,
wspólne spacery.
Zimą na narty
latem rowery.
Czas wolny zawsze
razem spędzamy,
bardzo się mocno
wszyscy kochamy

Porozmawiajmy na temat rodziny opisanej w wierszu. Postarajcie się odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Kto należy do rodziny z wiersza?
  • Jaka jest siostra? Jaki jest brat?
  • Jak spędza swój wolny czas rodzina z wiersza?
  • Co jest najważniejsze w rodzinie?

 

3. Ćwiczenia słownikowe „Rodzina”. Globalne (całościowe) czytanie wyrazów: „mama”, „tata”.

Podajcie nazwy członków rodziny przedstawionych na obrazkach. (Uwaga dla rodzica: Gdy dziecko poda nazwy wszystkich członków rodziny, rodzic czyta i wskazuje wyrazy: mama, tata, a dziecko patrzy na nie i je powtarza).

Teraz postarajcie się odpowiedzieć pełnymi zdaniami na pytania dotyczące waszych rodzin:

  • Jakie osoby tworzą twoją najbliższą rodzinę?
  • Jak mają na imię poszczególni członkowie twojej rodziny? (np. Moja mama ma na imię…)

Oto kolejne zadanie. Wasz rodzic będzie wypowiadał rytmicznie ( z podziałem na sylaby) imiona członków rodziny, a waszym zadaniem jest odpowiedzieć, kim dla was jest ta osoba. Słowo to podziel na sylaby z wyklaskiwaniem.

 

4. Zabawa paluszkowa „Rodzinka”.

 

 

Przypomnijmy sobie zabawę paluszkową „Rodzinka”.

Ściskamy dłoń w pięść i recytujemy wierszyk pokazując kolejne palce (zaczynamy od kciuka). Na końcu machamy całą dłonią.

 

Ten pierwszy – to nasz dziadziuś.

A obok – babunia.

Największy – to tatuś.

A przy nim – mamunia.

A to jest – dziecinka mała!

Tralalala, la, la …

A to – moja rączka cała!

Tralalala, la, la …

 

Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

5. Zabawy ruchowe z rodzicem.

Proponuję wam teraz zabawy ruchowe, do których zaproście rodzica.

  • Zabawa „Mamo (tato), ile kroków do domu?”.

Rodzic staje w jednym końcu pokoju, a dziecko w drugim.

Dziecko pyta „Mamo (tato), ile kroków do domu?”. Rodzic podaje liczbę (1, 2, 3 lub 4), a dziecko odlicza kroki w kierunku rodzica. Gdy dziecko dotrze do rodzica przytula go i następuje odwrócenie ról.

  • Zabawa taneczna „Taniec przyklejaniec”.

Podczas nagrania rodzic tańczy z dzieckiem. Na słowa „Zatańczymy śmieszny taniec, mały taniec przyklejaniec” – klaszczemy. Na słowa „Teraz rączki przykleimy i wesoło zatańczymy” – pokazujemy ręce, „przyklejamy” je do rąk dziecka i tańczymy. Dalszy ciąg zabawy toczy się analogicznie zgodnie ze słowami piosenki, która znajduje się tutaj

 

6. Wysłuchanie piosenki „ Moja wesoła rodzinka”.

Posłuchajcie piosenki o pewnej wesołej rodzince, którą przedstawiono na portrecie.

 

7. Praca plastyczna „Portret rodziny”.

3 – LATKI

Poproście rodziców, aby jeśli to możliwe wydrukowali wam kartkę z ramką (najlepiej na kartce z bloku technicznego). Pokolorujcie kredkami ramkę , a w środku wykonajcie portret swojej rodziny wykorzystując kolorowe figury geometryczne tak jak na tej fotografii.( Jeśli chcecie możecie sami narysować portret swojej rodziny).

 




4 – LATKI

  • Przygotujcie kartę nr 3 z wyprawki plastycznej, klej i nożyczki.
  • Wytnijcie ramkę wzdłuż linii przerywanej.
  • Wyjmijcie nacięty prostokąt.
  • Sklejcie ramkę.
  • Włóżcie do środka rysunek (portret ) swojej rodziny.

 

W tym tygodniu zaproście rodziców do wspólnego oglądania zdjęć rodzinnych. Przypomnijcie sobie miejsca, sytuacje, w których zdjęcia zostały zrobione.