2020-05-18 Poniedziałek 3,4-latki

Poniedziałek 18.05.2020r

TEMATYKA TYGODNIA: Święto rodziców

TEMAT DNIA: Portret mojej rodziny

1. Wprowadzenie do tematyki tygodnia – rozwiązanie zagadki.

Witam was serdecznie. Rozwiążcie zagadkę kończąc rymowankę, a dowiecie się, o czym będziemy rozmawiać na naszych zajęciach w tym tygodniu.

 

Razem mieszkamy: ja, mama, tata.

Mam młodszą siostrę, starszego brata.

Każdy pamięta o urodzinach,

bo taka właśnie jest moja … (rodzina)

 

2. Słuchanie wiersza B. Formy pt. „Moja rodzina” i rozmowa na temat jego treści.

Zapraszam was do wysłuchania wiersza pt. „Moja rodzina”.

Moja rodzina
to ja, mama, tata.
Mam też siostrę Alę
i młodszego brata.
Siostra jest wysoka,
czarne włosy ma,
a braciszek mały
skończył latka dwa.

Wspólne zabawy,
wspólne spacery.
Zimą na narty
latem rowery.
Czas wolny zawsze
razem spędzamy,
bardzo się mocno
wszyscy kochamy

Porozmawiajmy na temat rodziny opisanej w wierszu. Postarajcie się odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Kto należy do rodziny z wiersza?
  • Jaka jest siostra? Jaki jest brat?
  • Jak spędza swój wolny czas rodzina z wiersza?
  • Co jest najważniejsze w rodzinie?

 

3. Ćwiczenia słownikowe „Rodzina”. Globalne (całościowe) czytanie wyrazów: „mama”, „tata”.

Podajcie nazwy członków rodziny przedstawionych na obrazkach. (Uwaga dla rodzica: Gdy dziecko poda nazwy wszystkich członków rodziny, rodzic czyta i wskazuje wyrazy: mama, tata, a dziecko patrzy na nie i je powtarza).

Teraz postarajcie się odpowiedzieć pełnymi zdaniami na pytania dotyczące waszych rodzin:

  • Jakie osoby tworzą twoją najbliższą rodzinę?
  • Jak mają na imię poszczególni członkowie twojej rodziny? (np. Moja mama ma na imię…)

Oto kolejne zadanie. Wasz rodzic będzie wypowiadał rytmicznie ( z podziałem na sylaby) imiona członków rodziny, a waszym zadaniem jest odpowiedzieć, kim dla was jest ta osoba. Słowo to podziel na sylaby z wyklaskiwaniem.

 

4. Zabawa paluszkowa „Rodzinka”.

 

 

Przypomnijmy sobie zabawę paluszkową „Rodzinka”.

Ściskamy dłoń w pięść i recytujemy wierszyk pokazując kolejne palce (zaczynamy od kciuka). Na końcu machamy całą dłonią.

 

Ten pierwszy – to nasz dziadziuś.

A obok – babunia.

Największy – to tatuś.

A przy nim – mamunia.

A to jest – dziecinka mała!

Tralalala, la, la …

A to – moja rączka cała!

Tralalala, la, la …

 

Zabawę powtarzamy kilka razy.

 

5. Zabawy ruchowe z rodzicem.

Proponuję wam teraz zabawy ruchowe, do których zaproście rodzica.

  • Zabawa „Mamo (tato), ile kroków do domu?”.

Rodzic staje w jednym końcu pokoju, a dziecko w drugim.

Dziecko pyta „Mamo (tato), ile kroków do domu?”. Rodzic podaje liczbę (1, 2, 3 lub 4), a dziecko odlicza kroki w kierunku rodzica. Gdy dziecko dotrze do rodzica przytula go i następuje odwrócenie ról.

  • Zabawa taneczna „Taniec przyklejaniec”.

Podczas nagrania rodzic tańczy z dzieckiem. Na słowa „Zatańczymy śmieszny taniec, mały taniec przyklejaniec” – klaszczemy. Na słowa „Teraz rączki przykleimy i wesoło zatańczymy” – pokazujemy ręce, „przyklejamy” je do rąk dziecka i tańczymy. Dalszy ciąg zabawy toczy się analogicznie zgodnie ze słowami piosenki, która znajduje się tutaj

 

6. Wysłuchanie piosenki „ Moja wesoła rodzinka”.

Posłuchajcie piosenki o pewnej wesołej rodzince, którą przedstawiono na portrecie.

 

7. Praca plastyczna „Portret rodziny”.

3 – LATKI

Poproście rodziców, aby jeśli to możliwe wydrukowali wam kartkę z ramką (najlepiej na kartce z bloku technicznego). Pokolorujcie kredkami ramkę , a w środku wykonajcie portret swojej rodziny wykorzystując kolorowe figury geometryczne tak jak na tej fotografii.( Jeśli chcecie możecie sami narysować portret swojej rodziny).

 




4 – LATKI

  • Przygotujcie kartę nr 3 z wyprawki plastycznej, klej i nożyczki.
  • Wytnijcie ramkę wzdłuż linii przerywanej.
  • Wyjmijcie nacięty prostokąt.
  • Sklejcie ramkę.
  • Włóżcie do środka rysunek (portret ) swojej rodziny.

 

W tym tygodniu zaproście rodziców do wspólnego oglądania zdjęć rodzinnych. Przypomnijcie sobie miejsca, sytuacje, w których zdjęcia zostały zrobione.