2020-04-20 Poniedziałek 3,4-latki

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę

Temat dnia: Segregujemy śmieci

 

1.Rozwiążcie zagadkę

O porządek trzeba dbać,

Wiedzą o tym także dzieci.

Do odpowiednich worków

każdy wrzuca... (śmieci)

 

 

 

2. Obejrzyjcie filmik "Przygody Wróżki Odpadusi", z niego dowiecie się, jak poprawnie segregować śmieci.

 

3. Recykling to ponowne wykorzystanie odpadów, głównie jako surowce wtórne, czyli takie, z których znów otrzymamy czysty metal, szkło, czy materiał na bluzę z polaru lub papier.

Odpady biodegradowalne to np.: liście, chwasty, słoma, odpady z drzew, obierki, skorupki jajek.

Segregacja to czynność porządkowania, rozdzielania. Też możecie poćwiczyć segregację. Posegregujcie zabawki w pokoju: lalki razem, klocki według rodzajów, zaparkujcie autka.

 

4. Posłuchajcie piosenki ZoZi "Świat w naszych rękach" i potańczcie.

Piątek 17.04.2020r

TEMAT DNIA: Kogo spotkamy wiosną na wsi ?

 

 1.    Taniec „Kaczuszki”.

Dzień dobry. W tym tygodniu poznałeś zwierzęta z wiejskiego podwórka. Jednym z nich jest kaczka. Czy pamiętasz taniec „Kaczuszki”, który tańczyliśmy w przedszkolu? Obejrzyj filmik i zatańcz jak kaczuszka.

   https://www.youtube.com/watch?v=vqdS1NUavp4

2.    Zabawa  rozwijająca aparat mowy „Co słychać na wiejskim podwórku?”

Teraz zapraszam cię na gimnastykę buzi i języka. Na wiejskim podwórku każdego dnia wiele się dzieje. Pokaż za pomocą ruchów narządów mowy i dźwięków opisane zachowania zwierząt wiejskich:  (rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, a dziecko je powtarza)

  • kura chwyta dziobem ziarenka (dziecko wysuwa wargi do przodu tworząc dzióbek, który otwiera i zamyka),
  • kotek pije mleko z miseczki (dziecko wysuwa język nad dłońmi ułożonymi w kształt miseczki naśladując picie mleka),
  • kotek oblizuje się po wypiciu mleka (dziecko przesuwa językiem po górnej i dolnej wardze, przy szeroko otwartych ustach),
  • świnka trąca ryjkiem drzwi chlewika (dziecko wysuwa wargi do przodu jak przy samogłosce „u” i naśladuje ruchem głowy trącanie),
  • krowa żuje trawę (dziecko naśladuje przeżuwanie poruszając dynamicznie żuchwą),
  • pies biegał po podwórku i bardzo się zmęczył (dziecko wysuwa szeroki język na brodę i dyszy),
  • konik parska i kląska (dziecko parska i kląska),
  • myszka bawi się z kotem w chowanego (dziecko wypycha policzki czubkiem języka: raz z jednej, raz z drugiej strony).  
  •  3. Słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej „Zabawa w rymy” i rozmowa na temat jego treści.

Posłuchaj uważnie wiersza a następnie odpowiedz na pytania rodzica.

(dzieci mogą współtworzyć wiersz kończąc  wskazane wersy do rymu)

Raz wybuchła na podwórku awantura,
bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!
Kura gdacze,
kaczka.....( kwacze).
Krowa ryczy,
świnia.....( kwiczy).
Owca beczy,
koza.....( meczy),
a na płocie przy chlewiku
kogut pieje:….( kukuryku!).
Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,
ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu.
Odnalazła kura pióra i umilkła awantura,
a pisklęciu się dostała niezła bura!

Pytania do wiersza:

  • Dlaczego wybuchła na podwórku awantura?
  • Co robiła:

- kura,

- kaczka,

- krowa,

- świnia,

- owca,

- koza?

  • Co zrobił kogut?
  • Kto wyszedł ze stodoły?
  • Gdzie odnalazły się pióra kury?                                                                                                                       4. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach wiejskich.

Rozwiąż zagadki o wiejskich zwierzętach wskazując na zdjęciach właściwe zwierzę.

W oborze na sianku sypia,

ma rogi, ogon i kopyta.

Daje mleko bardzo zdrowe.

Wszyscy znają dobrze ….. (krowę)

 

Szybko biega, rży i parska.

Na śniadanie – owsa garstka.

Potem w stajni grzecznie stoi.

Czeka, aż go ktoś napoi.     (koń)

 

Bawi się w błocie,

kwiczy: kwiku, kwiku

i mieszka w chlewiku.    (świnia)

 

Kolorowe ma piórka,

woła: kukuryku

i mieszka z kurami w kurniku.    (kogut)

 

Często wołam: bee, bee, bee.

Czy ktoś moją wełnę chce?   (owca)

 

Nie śpiewa, tylko gdacze,

jej dzieckiem jest kurczaczek.

Znosi jajka i ma pióra.

Kto to jest? To jest ….. (kura)

 

 

         5.    Wykonanie zadań o zwierzętach z wiejskiego podwórka.

Poproś rodzica, aby ustawił filmik na 5-tej minucie i 40-tej sek. Wykonaj znajdujące się tam zadania.

              https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0

         6.    Masażyk z wierszykiem „Konik”.

Twój rodzic teraz pomasuje twoje plecy czytając wierszyk o małym koniku. (rodzic trzyma dziecko na kolanach, czyta wierszyk i wykonuje na jego plecach opisane ruchy)

 

Biega źrebaczek po łące

(opukujemy plecy dziecka opuszkami palców)

wąchając kwiatki pachnące.

(rysujemy kwiatki na plecach)

Podchodzi klacz - jego mama

(kroczymy po plecach palcami)

nosem go lekko dotyka.

(lekko naciskamy jednym palcem)

Konik do mamy się śmieje
i dalej po łące bryka.

(skoki nadgarstkami i palcami)

Potem wieczorem w stajence
do mamy tuli się blisko,

(przytulamy się do dziecka)

układa do snu na sianie
i chrapie jak wielkie konisko.

(naśladujemy chrapanie)

  7.    Praca plastyczna dla chętnych dzieci: krówka z kółek lub owieczka  z wafla ryżowego.

Wykonaj krówkę z kółek .Trawę, chmury i słońce narysuj kredkami.    Jeśli masz w domu wafle ryżowe, wykałaczki i plastelinę możesz zrobić wesołą owieczkę.

Czwartek 16.04.2020r

Temat : W chlewiku

1Rozgrzewka muzyczna – poćwiczmy piosenkę „Dziwne rozmowy”

 https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ

2.       Zabawa usprawniająca narządy mowy – głoska „g”

Czytamy dziecku wiersz B. Szelągowskiej „Marsz dla wiosny”, a dziecko powtarza fragment: Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taka zna?

Idzie gąska po podwórku.

Za nią gąski – jak po sznurku.

Idą zgodnie i gęgają,

za swą mamą powtarzają.

- Gę, gę, gę, ga, ga, ga!  Kto melodię taka zna?

 Mama gąska zagęgała,

 bo przywitać wiosnę chciała.

 Małe gąski też gęgały,

wiosnę także witać chciały

- Gę, gę, gę, ga, ga, ga!  Kto melodię taka zna?

Nagle kogut ścieżką wąską

 przybiegł za ostatnią gąską.

 Gęgać nie potrafi wcale,

za to pieje doskonale!

- Gę, gę, gę, ga, ga, ga! Kto melodię taka zna?

Nawet kotka, choć ciut głucha,

 tez muzyków chce posłuchać.

Gę, gę, gę, ga, ga, ga!  Kto melodię taka zna?

 

Rozmowa z dzieckiem: Jakie zwierzęta z wiersza chciały przywitać wiosnę?  W jaki sposób to robiły?

3Rozwiąż zagadkę:

Jakie to zwierzę?  Każdy kojarzy je z korytem. To zwierzę urocze, spokojne i skryte, różowe i czyste, a gdy spojrzysz na nie powita cię zawsze uprzejmym chrumkaniem?

 Kto wydaje takie dźwięki?    odgłosy świni

4.       Praca plastyczna – wyprawka plastyczna ”Wiosna na wsi. Rodzina świnek”

Dziecko 3-letnie     karta nr 9

Potrzebne: wyprawka

Dziecko 4-letnie    karta nr25

Potrzebne: wyprawka, klej, kredki, nożyczki, włóczka

-wypycha z kart nacięte obrazki świnek

-składa świnki według instrukcji tak, aby można było je postawić

-nazywa każdą z nich według własnego pomysłu

- wycina z kart, częściowo pokolorowane rysunki świnek i kończy kolorować na różowo

- składa świnki według instrukcji tak, aby można było je postawić ( w stadzie)

- przykleja świnkom ogonki z włóczki (lub wycina z papieru)

-nazywa każdą z nich według własnego pomysłu

 5.       Film edukacyjny: Gdzie mieszkają zwierzęta?

Hau, hau ! Gdzie ja mieszkam? Pewnego dnia zgubiłem swój dom i nie mogłem go znaleźć.. Szukałem w całym gospodarstwie, byłem u świnek, krów, pszczół, kur, owieczek.. i nie tylko. Odwiedziłem mnóstwo zwierząt gospodarstwa i ich domów, ale bardzo długo nie mogłem znaleźć własnego. Jesteście ciekawi, czy udało mi się odnaleźć mój dom.. ?  https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

Środa 15.04 2020r

TEMAT: Na wiejskim podwórku

       

 1.     Wspólne oglądanie filmiku „Rodzic z dzieckiem w domu”.

Witam cię serdecznie oraz twojego rodzica. Zapraszam was do obejrzenia filmiku, w którym zobaczycie jak dobrze mogą bawić się dzieci z rodzicami podczas pobytu w domu. Wybierzcie kilka z proponowanych zabaw i poćwiczcie razem w dowolnym czasie.

https://www.facebook.com/homefit83/videos/2639269676308046/

2.     Oglądanie filmiku pt. „Zwierzęta na wsi”.

Dzisiaj poznasz dzieci zwierząt z wiejskiego podwórka. Obejrzyj uważnie filmik na ten temat. Czy zapamiętałeś jak nazywają się młode niektórych z tych zwierząt?.

https://www.youtube.com/watch?v=JGtV5J4C9PM

3.     Słuchanie wiersza S. Kraszewskiego pt. „Na wiejskim podwórku” (modyfikacja) i rozmowa na temat jego treści.

Posłuchaj uważnie wiersza, a dowiesz się co wydarzyło się pewnego dnia na wiejskim podwórku. Postaraj się zapamiętać występujące w wierszu zwierzęta.

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa- łaciate cielątko,
Koń- brązowe źrebiątko,
Świnka- różowe prosiątko,

Owca- kudłate jagniątko,
Kurka- pierzaste kurczątko,
Kaczka- płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

Krowa- łaciate cielątko,
Koń- brązowe źrebiątko,
Świnka- różowe prosiątko,

Owca- kudłate jagniątko,
Kurka- pierzaste kurczątko,
Kaczka- płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz zrobić mamy?”.

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę- łaciate cielątko,
Konia- brązowe źrebiątko,
Świnkę- różowe prosiątko,

Owcę- kudłate jagniątko,
Kurkę- pierzaste kurczątko,
Kaczkę- płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko!

 

Pytania do wiersza:

  • Jakie zwierzęta prowadziły na podwórku swoje dzieci?
  • Co wydarzyło się na wiejskim podwórku?
  • Czy mamy odnalazły swoje dzieci?

 4.     Zabawa ortofoniczno-ruchowa „Zwierzątka- dzieciątka”.

Słuchaj rodzica i naśladuj sposób poruszania się i odgłosy dzieci zwierząt wiejskich.

Rodzic recytuje:

Kurczątka, kurczątka

w stodole były,

malutką dziureczką powychodziły.

(w tym momencie dziecko naśladuje poruszanie się i głos kurczątka: pi,pi,pi)

Rodzic powtarza rymowankę wymieniając inne zwierzęta (źrebaki, cielątka, prosięta, szczeniaki, kaczątka), a dziecko naśladuje poruszanie się i głosy poszczególnych zwierzątek.

 5.     Wykonanie ćwiczeń na kartach pracy.

          3- latki – Karta pracy, część 2, nr 13

  • Obejrzyj zdjęcia zwierząt wiejskich i nazwij je.
  • Policz małe świnki na obrazku, pokoloruj mamę- świnkę i jej dzieci.

 

          4- latki – Karta pracy, część 2, nr 33

  • Nazwij zwierzęta przedstawione na zdjęciach.
  • Podziel nazwy zwierząt rytmicznie(na sylaby) z wyklaskiwaniem.
  • Odszukaj wśród naklejek zdjęcia młodych zwierząt i naklej je w odpowiednich miejscach.
  • Dorysuj kaczkom wodę i ją pokoloruj.

 6.     Praca plastyczna „Kurczątka” (Wyprawka plastyczna).

3- latki:

  • Przygotuj kartę 7 z wyprawki plastycznej, szary papier np. czarno-białą gazetę, klej.
  • Wypchnij z karty nacięte koło i obrazki kurczątek.
  • Policz kurczątka.
  • Powydzieraj z szarego papieru paski tworzące gałązki i trawę, z których powstanie gniazdo i przyklej je na kole.
  • Przyklej obrazki kurczątek w gnieździe

         4- latki:

  • Przygotuj kartę 24 z wyprawki plastycznej, szary papier np. czarno-białą gazetę, klej, nożyczki, kredki.
  • Wytnij nacięte koło i rysunki kurczątek.
  • Pokoloruj rysunki kurczątek i policz je.
  • Wytnij z szarego papieru paski tworzące gałązki i trawę, z których powstanie gniazdo i przyklej je na kole.
  • Przyklej rysunki kurczątek w gnieździe.

 7.     Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu  (w miarę możliwości).

  • Zabawa ruchowa „Zaprzęg koni”

Rodzic staje za dzieckiem (dziecko jest konikiem, a rodzic woźnicą).Trzymając się za ręce biegają po ogrodzie.  Na sygnał woźnicy „prrrr” konik zatrzymuje się i następuje zamiana ról.

  • Zabawa ruchowa „Gąski”.

Dziecko (gąska) maszeruje gęsiego za rodzicem po ogrodzie i gęga: gę, gę, gę. Rodzic prowadzi gąskę - dziecko w różne części ogrodu, obchodzi sprzęty i drzewa, po czym następuje zamiana ról.

Wtorek 14.04.2020r

Temat tygodnia: WIOSNA NA WSI.

Temat dnia: Co słychać wiosna na wsi?

1.   Rozgrzewka muzyczno – ruchowa:  Taniec Mai  https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8

2.    Film edukacyjny -  Zwierzęta na wsi i ich odgłosy:  film edukacyjny

3.    Ćwiczenie ortofoniczne

 „ W zagrodzie Małgosi” – bajeczka ortofoniczna –czytamy wiersz E. Michałowskiej, a dzieci naśladują głosy zwierząt z wiejskiego podwórka powtarzając za nami:

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze; KOD, KO, DA
Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.
Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: BE, BE, BE,
Koza meczy: ME, ME, ME,
Indor gulgocze: GUL, GUL, GUL
Krowa ryczy: MU, MU, MU,
Konik parska: PRR, PRR, PRR
A pies warczy: WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

Rozmowa z dzieckiem na temat: Jakie  zwierzęta żyją w gospodarstwie? Jakie z tych zwierząt same widziały?

4.   Nauka piosenki : "Dziwne rozmowy"  https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ 

W chlewiku mieszka świnka

i trąca ryjkiem drzwi.

Gdy niosę jej jedzenie −

To ona: kwi, kwi, kwi.

 

Na drzewie siedzi wrona

od rana trochę zła.

Gdy pytam: Jak się miewasz?

To ona: kra, kra, kra.

 

Opodal chodzi kaczka,

co krzywe nóżki ma.

Ja mówię jej: Dzień dobry!

A ona: kwa, kwa, kwa.

 

Przed budą trzy szczeniaczki

podnoszą straszny gwałt.

Ja mówię: Cicho pieski.

A one: hau, hau, hau.

5. Karta pracy

Dzieci 3-letnie str.12

Dzieci 4-letnie str.32

Dzieci:

-nazywają zwierzęta na podstawie ogonów

-kolorują rysunki zwierząt

-naśladują ich odgłosy

-nazywają zwierzęta przedstawione na zdjęciu

Dzieci:

- nazywają zwierzęta na podstawie ogonów

-kolorują rysunki zwierząt

-naśladują ich odgłosy

- rysują świnki według wzoru

 

 

Wielki Piatek 10.04.2020r

TEMAT DNIA: Wielkanocne świętowanie

Witam Cię serdecznie oraz Twojego rodzica i zapraszam na zajęcia wprowadzające w klimat nadchodzących Świąt Wielkanocnych.

 1.     Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wielkanocny stół” i rozmowa  na temat jego treści.

 

 

Posłuchaj uważnie wiersza pt. „Wielkanocny stół”. Jeśli chcesz możesz poprosić rodzica o jego powtórzenie, a następnie odpowiedz na pytania dotyczące wiersza.

"Nadeszła Wielkanoc".

Czas wielkiej radości!

Już stół wielkanocny

czeka na swych gości.

     Pełno na nim potraw:

     kiełbaska i żurek,

     baba lukrowana,

     tuż obok mazurek…

Dom pachnie czystością,

porządki skończone.

Czas na odpoczynek.

Wszystko już zrobione! 

      Święconka na stole,

      a spośród pisanek,

      jak każe tradycja,

      wystaje baranek!

To czas na życzenia,

na chwile radości

i niech w naszych sercach

miłość ciągle gości.

Pytania do wiersza:

  • O jakich świętach opowiada wiersz?
  • Jakie potrawy i ciasta znajdują się na wielkanocnym stole?
  • Co znajduje się w koszyczku ze święconką?
  • Dlaczego ludzie przed świętami dokładnie sprzątają w swoich domach?
  • Dlaczego wszyscy w czasie świąt są weseli i mili dla innych?

 2.     Zabawa rozwijająca zmysł dotyku „Co ukryłam w wielkanocnym pudełku?”

Uwaga dla rodzica: Do zabawy należy przygotować duże pudełko lub inny pojemnik i nakryć go materiałem (chustą). Wcześniej w pudełku ukrywamy w zależności od tego co mamy w domu np. pisankę, baranka, palmę, koszyczek, kurczątko, zajączka, bazie, małą babkę, białą serwetkę.

Oto wielkanocne pudełko pełne świąt. Znajdują się w nim różne przedmioty związane ze Świętami Wielkanocnymi.  Włóż rękę do pudełka, wybierz 1 przedmiot i postaraj się za pomocą dotyku odgadnąć co to jest.

 3.     Zabawa ruchowa „Pisanki, do koszyka!”

Do zabawy przygotuj małą poduszkę i pisankę. Połóż poduszkę na środku pokoju. Biegaj swobodnie z pisanką w ręku po pokoju, a na hasło rodzica „Pisanki, do koszyka!” jak najszybciej usiądź na poduszce, czyli w „koszyku”. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

 4.     Rozwiązywanie wielkanocnych zagadek.

Posłuchaj zagadek związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Postaraj się je rozwiązać wskazując odpowiednie fotografie.

Wielkanocna zupa,
w niej kiełbaska pływa.
Jest tam też jajeczko,
żółte jak słoneczko. (żurek)

          Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,
          więc każde dziecko na niego czeka.
          Zobaczyć go jednak - wysiłki to próżne,
          bo on susami – Kic! Kic! Ucieka. (zajączek)

          Mały, żółty ptaszek          
          z jajka się wykluwa,
          zamiast piór ma puszek,
          więc jeszcze nie fruwa. (kurczątko)

W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię. (jajka)

Wyrośnięta pani,
lukrem jest polana.
Na świątecznym stole
pyszni się od rana. (babka wielkanocna)

         Ma skręcone rogi,
         złotem malowane,
         stoi z chorągiewką,
         wśród barwnych pisanek. (baranek)

 

 

.

5.   Wykonanie zadań na kartach pracy.

                4 -latki: Karty pracy, część 2, nr 30 i 31

  • Przeczytaj z rodzicem tekst dotyczący Świąt Wielkanocnych: osoba dorosła czyta słowa, a ty wypowiadasz nazwy obrazków znajdujących się w tekście.
  • Nazwij z pomocą rodzica ciasta przedstawione na obrazkach.
  • Ozdób rysunki jajek, aby wyglądały tak samo jak rysunki pisanek.
  • Rysuj po śladach rysunków laseczek.

               3 -latki: Przyjrzyj się uważnie zajączkom na karcie pracy. Pokaż palcem zajączka, który jest:

  • obok jajka,                 
  • przed jajkiem,
  • za jajkiem,
  • w jajku,
  • na jajku.

 

                                                              

Na zakończenie chcemy złożyć Wam oraz całej Waszej rodzinie wierszem i piosenką najpiękniejsze życzenia:

      Z okazji Wielkanocy życzymy

Wam od serduszka,

Wiosenki w sercu –
u starszaka i maluszka,

Żeby łzy się nie zdarzały
Smutki w radość się zmieniały,


Wiosna jest z nami,
Wielkanoc już nadchodzi,
Cieszą się starsi i cieszą się młodzi,


Bo to miły, wspólny czas,
Kiedy miłość łączy nas!

https://www.youtube.com/watch?v=2F9FG1rD3qI