Czwartek 2.02.2020r

TEMAT DNIA:  Ptasie trele

1.     Poranna wiosenna gimnastyka.

Witam cię serdecznie i zapraszam do wiosennych ćwiczeń gimnastycznych. Poproś rodzica, aby jeśli to możliwe wydrukował dla ciebie kartę z wiosennym zestawem ćwiczeń, a ty przygotuj kredki i nożyczki. Potrzebny będzie również pojemnik na losy np. koszyk lub pudełko. Pokoloruj obrazki i poproś  rodzica, aby je wyciął. Poskładaj karteczki na części i włóż  do  pojemnika. Wylosuj 3 kartki, a następnie wykonaj zapisane na nich ćwiczenia (zamiast 10 powtórzeń ćwiczenia, zrób ich tyle, ile masz lat). Wykorzystaj obrazki w kolejnych dniach do ćwiczeń porannych.

              https://ekodziecko.com/wiosenna-gimnastyka-dla-przedszkolaka

 

2.     Opowieść „ Powrót bociana”.

Słuchaj uważnie opowieści rodzica i wykonuj jego polecenia.           

       Całą zimę bocian Kajtek spędził w Afryce. Kiedy poczuł, że nadszedł czas powrotu wyruszył w rodzinne strony. Leciał niewysoko nad afrykańską sawanną. Przelatywał nad stadem lwów, a jeden z nich groźnie zaryczał (otwórz szeroko buzię i naśladuj  ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które kręciły trąbami   (złącz i wyciągnij do przodu usta kręcąc nimi na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy ( nadymaj policzki cztery razy). Wkrótce  doleciał do morza i usłyszał szum fal (naśladuj szum fal). Morze było ogromne, więc bocian  leciał nad nim  przez wiele, wiele dni. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić ( zrób z ust dziobek, otwieraj go i zamykaj). Po jedzeniu  bocian pięknie wyczyścił dziobek (językiem wyczyść kąciki ust). Nasz Kajtek poczuł, że jest już niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki (kląskaj jak konik) i minął w powietrzu wieżę kościoła, z której rozlegało się głośne bicie dzwonów (powtarzaj słowa bim, bam, bim bam). Na polu, tuż przy  lesie pracował traktor (naśladuj odgłosy traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swoim dawnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaklekotał (klekotaj jak bocian).

 3.     Oglądanie filmików i słuchanie ptasich głosów.

Obejrzyj filmiki ( po pół minuty  każdy) przedstawiające niektóre ptaki powracające do nas na wiosnę. Czy wiesz jak nazywają się te ptaki? Posłuchaj odgłosów, jakie wydają.

               https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w

               https://www.youtube.com/watch?v=dPgQkURUdPQ    

               https://www.youtube.com/watch?v=2S1-DNqDsXQ

               https://www.youtube.com/watch?v=qG9W69vlmSA

4.     Ćwiczenia  ortofoniczne  „Ptasie trele”.

Powtarzaj za rodzicem wypowiadane przez niego dźwięki – odgłosy ptaków.

  • lo, lo, lo, lo ,lo
  • dijo, dijo ,dijo
  • lu,  lu, lu, lu, lu
  • pio ,pio, pio
  • ćwir, ćwir, ćwir
  • fiju, fiju  ,fiju
  • czyr, czyr, czyr
  • kuku, kuku, kuku
  • kiwit. kiwit, kiwit                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        5. Rozmowa z dzieckiem na temat : „Co słychać u ptaków wiosną?”

Zastanów się i spróbuj odpowiedzieć na pytanie: Co robią ptaki wiosną?

(Rodzic zadaje dziecku pomocnicze pytania, uzupełnia jego wypowiedzi zwracając uwagę na wiosenne zaloty ptaków i dobieranie się w pary, budowanie gniazda, składanie jaj i ich wysiadywanie, aż do wyklucia piskląt).

6.     Zabawa ruchowa „Ptaki, do gniazd”.

Połóż małą poduszkę na środku podłogi. Będzie to ptasie gniazdo, a ty zamień się w ptaszka, który wyfrunął z gniazdka. Biegaj po pokoju naśladując latanie ptaka. Na hasło „ ptaki, do gniazd” jak najszybciej powróć do swojego gniazda siadając na poduszce.

(Zabawę powtarzamy kilkukrotnie).

 7.     Ćwiczenia grafomotoryczne i kolorowanie rysunku.

Rysuj po kropkach, a następnie pokoloruj obrazek.

          https://miastodzieci.pl/kolorowanki/rysuj-po-linii-wiosenne-gniazdo/

8.     Zabawy na świeżym powietrzu (w miarę możliwości).

Zaproś rodzica na spacer. Obserwuj ptaki i słuchaj ich głosów. Poszukaj gniazd, budek lęgowych na okolicznych drzewach. Spróbuj zbudować gniazdko dla ptaszka. Możesz wykorzystać drobne patyczki, suchą trawę, małe piórka, mech itp.