2020-06-08 Poniedziałek 3,4-latki

 

Poniedziałek 08.06. 2020r

Tematyka tygodnia: Projekt „Las”

TEMAT DNIA: Leśne drzewa

 

1.Wprowadzenie do tematyki tygodnia – słuchanie muzyki relaksacyjnej „Odgłosy natury” (zagadka dźwiękowa).

 

Witam was kochani. W tym tygodniu poznacie dokładniej niezwykle piękne miejsce, bardzo bliskie mojemu sercu. Zapraszam was na chwilę relaksu. Połóżcie się wygodnie, zamknijcie oczy i posłuchajcie odgłosów pochodzących z tego miejsca. Na końcu spróbujcie powiedzieć dokąd przeniosła was ta muzyka.

(Słuchamy nagrania kilka minut)

Doskonale. Były to odgłosy lasu. Z czym kojarzy wam się las?

Las to prawdziwy dom przyrody, w którym mieszkają rośliny, zwierzęta i grzyby.

 

2.Słuchanie piosenki „Liście i igiełki” oraz rozmowa na temat jej treści.

W lesie królują drzewa. Posłuchajcie piosenki, z której dowiecie się jakie liście mogą mieć drzewa.

(Warto posłuchać piosenki dwukrotnie)

Tekst piosenki:

Na polanie rośnie brzoza
Może zgadlibyście
Czy ma liście, czy igiełki?
Macie rację - liście.

Ref.: Są na świecie różne drzewa
Małe albo wielkie
Ale wszystkie zawsze mają
Liście lub igiełki. 2x

Rośnie w lesie wielka sosna
Może nam powiecie
Czy igiełki ma, czy liście?
Igły - brawo dzieci.

Czy zapamiętaliście:

  • Jakie drzewa występowały w piosence?
  • Czy brzoza ma liście czy igiełki?
  • Jakie liście ma sosna?

Powtórzcie słowa refrenu piosenki:

Są na świecie różne drzewa
Małe albo wielkie
Ale wszystkie zawsze mają
Liście lub igiełki.

 

3. Zabawa dydaktyczna „Drzewa liściaste i drzewa iglaste”.

Spójrzcie na fotografie przedstawiające gałązki drzew z piosenki. Pierwsza z nich to gałązka brzozy - drzewa liściastego, druga należy do sosny - drzewa iglastego.

 

Drzewa liściaste mają liście o różnych kształtach, które opadają na zimę. Drzewa iglaste posiadają liście w postaci igieł, które u większości są zielone przez cały rok i nie opadają na zimę. Zapamiętajcie! Tak naprawdę igły to również liście.

Obejrzyjcie teraz plansze przedstawiające niektóre drzewa liściaste i iglaste rosnące w polskich lasach, ich liście, owoce lub szyszki. Powtarzajcie za rodzicem nazwy tych drzew, spróbujcie podzielić je na sylaby klaskając.

DRZEWA LIŚCIASTE:

  

 

 

   



DRZEWA IGLASTE:

 

4.Poznanie budowy drzewa.

Na planszy przedstawiona jest budowa drzewa. Pokaz paluszkiem takie części drzewa jak: korzenie, pień, koronę. Jak sądzisz, z czego składa się korona drzewa?

Wszystkie te części pełnią bardzo ważna rolę np. korzenie służą do pobierania wody z gleby i przytwierdzają drzewo do ziemi.

 

5. Rysowanie drzew: liściastego i iglastego.

 

Obejrzyjcie krótki filmik, z którego dowiecie się jak krok po kroku narysować drzewo liściaste. Teraz spróbujcie rysować sami.

Czy wiecie jak w prosty sposób narysować drzewo iglaste?

Rysujemy prostą kreskę i wiele kresek ukośnych po obu jej stronach.

Wasz rodzic pokaże wam jak to zrobić.

 

6. Zabawa ruchowa „ Dzieci i drzewa”.

Każde drzewo jest inne, niepowtarzalne, piękne i pełne życia. Drzewa dają nam tlen, którym oddychamy i dużo dobrej energii, dlatego warto często przytulać się do nich. Zapraszam teraz was i waszych rodziców do zabawy ruchowej „Dzieci i drzewa”. Wasz rodzic będzie drzewem – stanie na środku pokoju z rękami wzniesionymi do góry, a wy będziecie biegać po pokoju – lesie. Na znak rodzica (klaśnięcie) szybko podbiegacie do drzewa, kucacie pod nim i obejmujecie jego pień (nogi rodzica) rękami przytulając się do niego (zabawę powtarzamy kilkakrotnie zamieniając się rolami).

 

7. Praca plastyczna „Moje drzewo”.

 

 

 

 

Wybierzcie jedną z proponowanych prac plastycznych pt. „Moje drzewo”. Opis wykonania prac znajdziecie tutaj.

Wybierzcie się z rodzicem na spacer po najbliższej okolicy. Obserwujcie i nazywajcie drzewa liściaste i iglaste. Wybierzcie jedno z drzew, dotknijcie jego kory, liści. Przytulcie się do niego, zamknijcie oczy, a z pewnością  da wam dużo dobrej energii.