2020-04-17 piątek 4,5-latki

Temat tygodnia: Wiosna na wsi

Temat dnia: Wiosenne prace na wsi

1. Pole

Na polach rozpoczęły się prace: orka, bronowanie kultywatorami gleby oraz jej wałowanie,

a następnie siew i sadzenie roślin.

−− Dawniej nie było traktorów. Co wykorzystywano do prac polowych?

−− Co robią ludzie w ogródkach?

Sad

W sadzie wiosną (w marcu) właściciele przycinają gałęzie drzew i krzewów, opryskują drzewa,

bielą wapnem ich pnie.

−− Dlaczego są wykonywane takie prace?

Zwierzęta wiejskie

Rolnicy przez cały rok codziennie muszą dbać o zwierzęta. Np. krowy muszą być dojone

dwa razy dziennie, codziennie :)

−− Czy praca rolnika jest łatwa?

 

2. Kliknijcie w karty pracy 4, na stronie 10, tam przedstawiono niektóre prace rolników, sadowników i ogrodników. Czy znacie jeszcze jakieś czynności gospodarskie? Na następnej stronie - 11 mamy narzędzia.

A tu kilka narzędzi. Jak one się nazywają i co można nimi zrobić?

 

3. Zabawa metodą opowieści ruchowej –„ W ogrodzie.”

Dzieci wybrały się do ogrodu na zaproszenie ogrodnika Macieja (w roli ogrodnika Rodzic). Witają się z ogrodnikiem i rozpoczynają oglądanie ogrodu.

Dzieci:

- Wąchają kwiatki, wykonują przysiad, skłon głowy w przód i głęboki

wdech nosem, a wydech – ustami,

- biegają po alejkach, wyciągają ramiona w bok, naśladując motyle. rytmicznie podnoszą je i opuszczają.

Ogrodnik Maciej prosi dzieci o pomoc przy sadzeniu.

Dzieci:

- Sadzą rośliny, wykonują siad klęczny, naśladują czynności: kopania, sadzenia, przysypywania roślin ziemią,

- myją ręce po pracy, stają w rozkroku, wykonują lekki skłon tułowia w przód, pocierają dłońmi o siebie,

- podlewają posadzone rośliny. Poruszają się po wyznaczonym miejscu i naśladują podlewanie.

Ogrodnik chwali dzieci za dobrze wykonaną pracę i dziękuje za pomoc, podając dłoń każdemu dziecku.

 

Dla chętnych:

Dzieci 5-letnie:

Karty pracy cz.4,s.10-11

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie

do czytania, pisania, liczenia, s. 70–71.

• Rysowanie po śladach.

• Kolorowanie rysunków.

•• Ćwiczenia w czytaniu.

Dzieci 4-letnie

Dla każdego dziecka: karta G: zdjęcia: grabi,

wideł, motyki, sekatora, łopaty, karta N:

podpisy do zdjęć.

Dzieci dobierają nazwy do obrazków narzędzi

ogrodniczych.