2020-05-25,, 5-6-latki - PONIEDZIAŁEK "

 2020-05-25 ,, 5-6-latki ZAJĘCIA NA PONIEDZIAŁEK"

 

Temat dnia: Niby tacy sami, a jednak inni. Piłka dla wszystkich.

 

1. Posłuchajcie piosenki.

 
 
 
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
 
- o czym opowiada piosenka?
 
- co oznacza słowo: emocje?
 
- o jakich emocjach jest mowa w piosence?
 
- jakie emocje nas „odwiedzają”? Co się wtedy dzieje?
 
Popatrzcie teraz na obrazki przedstawiające buzie dzieci. Jakie emocje na nich widać? Spróbujcie je nazwać.
 
 
 
2.Przygotujcie teraz książkę Nowe przygody Olka i Ady, s. 82 – 83. Popatrzcie na ilustracje i posłuchajcie opowiadania:
 
Niepełnosprawny Franek z grupy Ady często śnił o tym, że gra w piłkę nożną. W snach nie siedział na wózku inwalidzkim, tylko biegał po
boisku i strzelał najwięcej goli.
- Brawo, Franek! – krzyczeli kibice. To najlepszy zawodnik!
Jednak gdy szczęśliwy i dumny Franek otwierał oczy, od razu uświadamiał sobie, ze to był tylko sen, a on nigdy nie zostanie piłkarzem.
Patrzył na swoje nogi, którymi nie mógł poruszać i robiło mu się wtedy bardzo smutno.
 
Ada lubiła się z Frankiem bawić. Pewnego dnia zauważyła, że chłopiec jest wyjątkowo radosny. Dziewczynka była ogromnie ciekawa, co jest
tego przyczyną.
-Cześć! Nie uwierzysz co się stało! – powiedział Franek, gdy Ada usiadła przy nim na dywanie.
- Opowiedz!
- W sobotę pojechałem z moim starszym kuzynem na mecz piłki nożnej. Grały drużyny z dwóch różnych szkół.
Byłem bardzo blisko i mogłem
obserwować każdy ruch zawodników!
- To świetnie. Ja nie przepadam za oglądaniem meczu, ale cieszę się, że ci się podobało – odpowiedziała Ada.
- Mój kuzyn podwiózł mnie do ławki, gdzie siedzieli rezerwowi. I całe szczęście, bo bramkarz skręcił nogę w kostce i
trzeba go było zastąpić.
Wyobraź sobie, że nagle ktoś kopnął piłkę, a ja ją złapałem!
- Ojej, zostałeś bramkarzem?
- Nie. Po prostu wypadła poza boisko i leciała wprost na mnie. Chwyciłem ją i rzuciłem z powrotem jednemu z zawodników.
- Brawo!
- A wtedy on na mnie nakrzyczał…..
- Jak to nakrzyczał? Powinien ci podziękować – zdziwiła się Ada.
Niestety, nie. Powiedział, żebym się wynosił, bo tylko przeszkadzam. A jego koledzy śmiali się, i słyszałem , jak
mówią o mnie „krasnal na wózku”.
- Prawdziwi sportowcy tak się nie zachowują! – zezłościła się Ada.
- Jeden z nich zaczął pokracznie chodzić i wskazywał na mnie palcem, a potem wszyscy śmiali się z moich butów.
Chciałbym chodzić, nawet taki wykrzywiony, a ja nie mogę chodzić wcale…. . Pomyślałem, że piłka jest nie dla mnie.
- Myślałam, że opowiesz mi o czymś wesołym. Jak cię zobaczyłam, wyglądałeś na szczęśliwego, a ta historia jest
smutna – stwierdziła Ada.

-  Bo to nie koniec – uśmiechnął się Franek. Potem wydarzyło się coś wspaniałego!

Ada była bardzo ciekawa, a Franek opowiadał dalej:
- Mój kuzyn bardzo się zdenerwował i zdecydował, że zabierze mnie z tego boiska, chociaż mecz jeszcze trwał. Kiedy
odjeżdżałem, usłyszałem głos gwizdka. Kapitan drużyny przerwał mecz i zwołał wszystkich zawodników. Nie
słyszałem, co do nich mówił, ale po chwili dogonił nas, a za nim przybiegła reszta drużyny. Powiedział do mnie tak: „
 
Jako kapitan Niebieskich chciałem cie przeprosić za zachowanie moich kolegów. Oni zresztą zrobią to sami.” I wtedy
każdy z piłkarzy podszedł i podał mi rękę. Widziałem, że było im wstyd. Zapytali, jak mam na imię i co mi dolega.
 
- To dobrze, bo już chciałam się tam wybrać z Olkiem i im dokopać!- powiedziała stanowczo Ada.
- Chciałaś ich zbić? – spytał zaskoczony Franek.
- Nie, dokopać im kilka goli. Jak się zdenerwuję , to potrafię tak mocno kopnąć jak stąd do Krakowa!
- To szkoda, że cię tam nie było!- zaśmiał się chłopiec.
 
Franek opowiedział Adzie dalszy ciąg historii. Zawodnicy dowiedzieli się, że chłopiec doskonale zna zasady gry w
piłkę nożną, bo razem z tatą ogląda każdy ważny mecz. Zaproponowali, żeby został sędzią. Dali mu gwizdek i
posadzili na honorowym miejscu, z którego miał świetny widok na całe boisko. Od tej chwili chłopiec bacznie
obserwował grę.
 
- I wiesz co mi powiedzieli na pożegnanie? – zakończył opowieść Franek. Powiedzieli, że skoro mam niesprawne nogi
i nie mogę grać w piłkę nożną, to przecież mam sprawne ręce i mogę grać w koszykówkę. Mój tata dowiedział się, kto
prowadzi drużynę koszykarską dla zawodników na wózkach, i od jutra zaczynam treningi. A ja myślałem, że piłka jest
nie dla mnie!
 
- Piłka jest dla wszystkich!- powiedziała Ada. Zobaczysz, kiedyś przyjdę na mecz koszykówki, Ty będziesz
najlepszym koszykarzem, a ja będę piszczała najgłośniej ze wszystkich kibiców.
 
 
Obejrzyjcie ilustracje w książce, spróbujcie odczytać podpisy( sześciolatki), a pięciolatkom pomogą rodzice.
 
Spróbujemy, wyjaśnić pojęcie „tolerancja”- tolerancja oznacza cierpliwość i wyrozumiałość dla odmienności. Jest
 
poszanowaniem cudzych uczuć, poglądów, upodobań, wyglądu, obyczajów i postępowania, choćby były całkowicie
 
odmienne od naszych albo z nimi sprzeczne. Współcześnie rozumiana tolerancja to szacunek dla wolności innych
 
ludzi, ich myśli i opinii oraz sposobu życia.

 

- Czy chłopcy z boiska byli tolerancyjni?
 
- Czy należ wyśmiewać się z kogoś, dlatego że jest gruby, ma inny kolor skóry?

 

3. Przygotujcie karty pracy cz. 4 s 54.
 
Wykonajcie ćwiczenia według instrukcji.

2020-05-22 ,, 5-6 latki- PIĄTEK "

2020-05-22 ,,5-6 LATKI ZAJĘCIA - PIĄTEK"

 

Temat dnia : Festyn

 

1. Zastanówcie się chwilkę i powiedzcie, czy wiecie co to jest festyn i z jakiej okazji się go organizuje?

 

FESTYN to zabawa urządzana zwykle pod gołym niebem, związana z jakąś uroczystością, często połączona z

kiermaszem, konkursami , zawodami sportowymi.

 

W naszym przedszkolu także wiele razy urządzaliśmy festyny. W tym roku jest to niestety niemożliwe, ale na pewno

jeszcze nie raz będziecie mogli bawić się

wspólnie z rodzicami na podobnych imprezach.

 

2. Posłuchajcie opowiadania o tym, co wydarzyło się na festynie z okazji Święta Rodziców w przedszkolu Ady.

 

https://www.youtube.com/watch?v=qjFXqGv7l7Y

 

3. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

- Kto z rodziny Ady przybył na festyn ?

- Jaki konkurs wygrał tata Olka i Ady ?

- Na czym polegał konkurs drużynowy – dorośli z dziećmi ?

- W jakim konkursie mama Olka i Ady zajęła pierwsze miejsce ?

- Jakie inne konkursy odbyły się jeszcze podczas festynu ?

- Jakie nagrody przygotowały dzieci ?

- Czym częstowali się goście ?

- O kim Ada recytowała wiersz ?

- Czym zakończył się festyn ?

 

4. Przygotujcie KARTY PRACY cz.4., s.52 i 53.

Obejrzyjcie obrazki, odszukajcie i zaznaczcie 10 różnic między nimi.

Wykonajcie pozostałe polecenia według instrukcji.

 

5. Zaproście rodziców ( kiedy będą mieli wolny czas ) do wspólnej zabawy na świeżym powietrzu.

Może wymyślicie jakieś konkurencje sportowe i własnoręcznie wykonacie nagrody dla zwycięzców ? Na pewno nie

zabraknie wam ciekawych pomysłów.

Życzymy Wam radości i miłych chwil w gronie rodziny.

2020-05-21,, 5-6 latki ZAJĘCIA -CZWARTEK"

                                   2020-05-21 ,,CZWARTEK - ZAJĘCIA DLA 5-6 LATKÓW"

 

Zajęcia na czwartek 21.05.2020r.

Temat dnia: Wokół mamy i taty

  1. Zaproście mamę do wspólnej rozgrzewki przy piosence

https://www.youtube.com/watch?v=L-nWEXSVSto

 2. Mama i tata to najważniejsze osoby w życiu dziecka. Poproście kogoś starszego o odczytanie poniższych

zdań. Policzcie słowa w każdym zdaniu i podajcie ich liczbę, napiszcie palcem w powietrzu kształt każdej cyfry.

Mama to mój największy skarb.

- Niech tata żyje sto lat.

- Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi.

- Mamo, tato kocham was.

Podzielcie nazwy prezentów dla rodziców na sylaby ( 5- latki)  i głoski(6- latki):

róża, czekolada, tort, kawa, korale,obrazek, irys.

 

 3. Otwórzcie KARTY PRACY cz.4, s.50, 51.

Pokolorujcie bukiet dla mamy, rysujcie po śladzie, postarajcie się odwzorować kwiaty dla mamy ( musicie

uważnie liczyć kratki ).

 

 4. Zapamiętajcie rymowankę. Mówcie ją często swoim rodzicom

Mamo, mamo –                                            Tato, tato –

co ci dam?                                                      co ci dam?

To serduszko, które mam.                           To serduszko , które mam.

A w serduszku miłość jest.                           A w serduszku miłość jest.

Mamo, mamo – kocham Cię!                     Tato, tato – kocham Cię!

 5. Posłuchajcie zagadki:

Dobrze ją znamy z prześlicznej woni,

kwitnie dzwonkami, ale nie dzwoni.

 

 

Konwalia majowa jest rośliną leczniczą i ozdobną. Występuje często w lasach, ale można ją również

hodować. Jej drobne kwiatuszki o kształcie dzwoneczków wydzielają przepiękny zapach.

 

 6. Zachęcam was do wykonania obrazka z konwaliami dla mamy i taty.

Potrzebne materiały i sposób wykonania znajdziecie w poniższym filmiku. Klej na gorąco można zastąpić

klejem Magik, a tackę zwykłą kolorową kartką.

Życzę wam wspaniałych efektów, powodzenia!

https://dzieciakiwdomu.pl/2015/03/konwalie-kreatywnie.html

2020-05-20,,5-6-latki ZAJĘCIA- ŚRODA"

                                       2020-05-20 ,,5-6-LATKI ZAJĘCIA - ŚRODA"

 

Zajęcia na środę,  20.05.2020
 
Temat dnia: Mój tata
 
1.Zastanówcie się przez chwilę i spróbujcie odpowiedzieć sobie na pytania:
 
Czy pomagacie rodzicom w domu?

 W czym pomagacie rodzicom?

 Dlaczego trzeba pomagać ?

 Otwórzcie karty pracy cz.4 s. 49.

Przyjrzyjcie się obrazkom u góry karty i powiedzcie, w czym Ada i Olek pomagają
 
mamie i tacie. Potem narysujcie, jak wygląda
 
wasza pomoc rodzicom.

 Rysujcie po śladzie serduszka, a następnie pokolorujcie je.

 2.A teraz poproście kogoś dorosłego o przeczytanie wam wiersza pt. „Nie jesteś

sam” Stanisława Grabowskiego:

 
Mama biega po pokojach

 ze ścierką,

 z odkurzaczem, 

z  froterką.

 

 Tata biega po pokojach

z fajką,

 z  książką,

 z  pomysłami.

 

 A ja siedzę szczęśliwa

 w pokoju, gdzie lalka Rozalka,

 zeszyty do pierwszej klasy,

atlasy….

 

 Gdy w domu –

 tatuś i mama, 

 nie jestem sama.

 Spróbujcie udzielić odpowiedzi na następujące pytania:

  co robi mama?

- co robi tata?

 

 - gdzie jest dziewczynka?

 - dlaczego jest szczęśliwa?

 Ostatni fragment wiersza „ Gdy w domu tatuś i mama, nie jestem sama

wypowiedz najpierw cicho, a potem coraz

głośniej.

 3. Czas na zadanie plastyczne. Wykonacie dzisiaj laurkę dla mamy i taty.

 Przygotujcie: kartę 24 z wyprawki plastycznej, naklejki też z wyprawki,

kartkę z bloku technicznego w jasnym kolorze, zieloną kartkę z wyprawki,

klej, nożyczki.

 Sposób wykonania pracy:

 Kartkę z bloku technicznego złóż na pół tak, aby powstała laurka.

 Wytnij z karty gotowe elementy.

Z zielonego papieru wytnij 4 łodyżki.

 Wytnij niebieski wazon i złóż go w harmonijkę.

 Wewnątrz laurki przyklej wazon i kwiaty w wazonie wg. wzoru.

 Na pierwszej stronie umieść naklejkę z napisem „Kwiaty dla mamy i taty”.

Możecie  się podpisać.

 

 

2020-05-19 ,, ZAJĘCIA NA WTOREK 5-6 LATKI"

                                                    2020-05-19 ,,ZAJĘCIA NA WTOREK 5-6 LATKI"

 

2020-05-19 WTOREK

TEMAT DNIA: ,,JAK NASI RODZICE"

 

  1. Spróbujcie opisać waszych rodziców.

Jaki jest tata?, Co lubi robić?

Jaka jest mama?, Co ją najbardziej cieszy? A co smuci?

A co Ty lubisz robić z rodzicami?

2. Teraz zaśpiewajcie razem z Natalką piosenkę, pt. ,,Co powie tata?” – na pewno wszyscy

doskonale ją znacie. ( link poniżej)

       https://youtu.be/CxYLoa3Fgz8

3. Zapraszam Was teraz do waszych KART PRACY cz. 4 str.46-48. Poproście rodziców aby

pomogli Wam przeczytać polecenia a następnie wykonajcie je.

 

4.  Jak już zrobicie prace w książkach to teraz zapraszam Was do obejrzenia prezentacji

pt. ,, ŚWIĘTO RODZICÓW”. Na końcu tej prezentacji są do wykonania zadania – dla

chętnych. Spróbujcie pobawić się matematyką.

prezentacja: ,,ŚWIĘTO RODZICÓW"

 

 Na zakończenie dzisiejszych zajęć mam dla was propozycję. Poproście rodziców aby

poćwiczyli z Wami ulubione wasze figury. Zabawcie się w naśladowanie.  A może nauczycie

rodziców ,,Tańców – Wygibańców?”Pobudźcie swoją wyobraźnię. Na pewno Będzie zabawnie i

wesoło.

 

UDANEJ ZABAWY. POWODZENIA.

PAMIĘTAJCIE O WIERSZU DO NAUKI, KTÓRY BYŁ DOŁĄCZONY DO

WCZORAJSZYCH ZAJĘĆ.

 

 

 

2020-05-18,, 5-6 latki - zajęcia na poniedziałek"

                                                        2020-05-18 ,, ZAJĘCIA NA PONIEDZIAŁEK"

 

Zajęcia na poniedziałek   18.05.2020

 TEMAT TYGODNIA: ,, ŚWIĘTO RODZICÓW"

 Temat dnia: Mama i tata.

    1.Na początku dzisiejszych zajęć posłuchajcie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=-hHjXK0ZOeQ

O kim opowiada piosenka?

Spróbujcie teraz dokończyć zdania: Moja mama jest……………..( podajcie jak największą liczbę określeń).

 Mój tata jest …………………………………………… .

 

2.Otwórzcie karty pracy, cz. 4. s. 44-45.

 Połączcie pierwsze głoski nazw rysunków( tory, ogórek, ryba, trąbka),

 (worek, arbuz, zegar, okulary, nożyczki). Narysujcie prezenty, które dostała mama od Ady i Olka.

 To samo zróbcie n a następnej stronie.

 Rysujcie serduszka po śladzie bez odrywania ręki. 

Jeśli macie czerwony papier, możecie wyciąć serduszka i podarować je mamie i tacie.

 

 3. A teraz wiersz do nauczenia się na

 

                 Mama i Tata to świat nasz cały ,

      ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

        to dobre, czułe, bezpieczne ręce

          i kochające najmocniej serce.

 

       To są wyprawy do kraju baśni,

   wakacje w górach, nad morzem, na wsi, 

      loty huśtawką, prawie do słońca

     oraz cierpliwość co nie ma końca. 

 

      Kochana Mamo, Kochany Tato

  dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

    że nas kochacie, że o nas dbacie

  i wszystkie psoty nam wybaczacie.