2020-03-20 MAŁY PORADNIK

    Za zgodą autorów wymienionych na dole artykułu publikujemy praktyczny poradnik jak łatwiej uporać się z negatywnymi emocjami, jakie nas opanowują podczas przymusowego zamknięcia placówek oświatowych. Więcej  wartościowych kursów i porad pod adresem strony:


www.godzinadlasiebie.pl

 

KRYZYS

 

CO MOŻEMY ZROBIĆ TERAZ DLA SIEBIE I NASZYCH DZIECI

Podczas tego kryzysu zarówno my, jak i nasze dzieci potrzebujemy wsparcia, poczucia bezpieczeństwa i nadziei. Wszystko się nagle dramatycznie zmieniło, dotychczasowy, przewidywalny i bezpieczny świat runął. Dookoła dzieci słyszą przerażające historie, doniesienia ze świata, widzą nasze reakcje pełne niepewności i szoku. To budzi lęk. Aby ten lęk zmniejszyć, musimy być teraz blisko, wspierać się i zapanować nad powstałym chaosem. Lęk, który odczuwają nasze dzieci można zmniejszyć poprzez:

• Wprowadzenie stałego planu dnia (pory posiłków, odpoczynku, zabawy, nauki, czytania książeczek, ćwiczeń fizycznych, kąpieli itd.)

• Wprowadzenie przewidywalności zdarzeń (przynajmniej tyle ile jesteśmy to teraz w stanie zrobić). Wyjaśnijmy co się będzie działo przez najbliższe 2 tygodnie. Jaki, jako rodzina, mamy plan. Nie będziemy wychodzili na dwór ani do szkoły, ani do pracy. Będziemy z tatą pracowali z domu, a wy w tym czasie będziecie działali zgodnie z rozpisanym harmonogramem. Z babcią możemy porozmawiać przez Messengera, do kolegi/ koleżanki możecie zadzwonić. Będziemy dla siebie dobrzy, będziemy się wspierać i damy radę!

 • Dostępność emocjonalną: mimo, że jesteśmy blisko fizycznie, często mamy trudności, by być blisko emocjonalnie. Nie bójmy się rozmawiać z dziećmi o naszych emocjach i dylematach (oczywiście nie wzbudzajmy paniki, tylko powiedzmy, że sami nie wiemy do końca jak się sytuacja rozwinie, jesteśmy zaskoczeni, boimy się, jednak jesteśmy razem i damy sobie radę).

Przytulajmy nasze dzieci, to pomoże ukoić emocje i doda poczucia bezpieczeństwa.

 • Szczere rozmowy: nie zaprzeczajmy rzeczywistości, opowiedzmy dzieciom co się dzieje na świecie, co to za wirus, jak sobie radzą w innych krajach, jak u nas się sytuacja rozwija (językiem odpowiednim dla dzieci, w bezpiecznej narracji). Powiedzmy, że jest bardzo małe ryzyko, że dzieci zachorują, a jeśli się tak zdarzy, to przebieg choroby będzie łagodny (podobny do zwykłego przeziębienia).

• Wzbudzanie poczucia wpływu i odpowiedzialności: nauczmy dzieci, jak teraz mogą dbać o higienę, by przyczynić się do powstrzymania rozprzestrzeniania wirusa. Podkreślajmy, że teraz bardzo ważne jest, aby każdy z nas zachowywał się odpowiedzialnie – każdy z nas ma wpływ na poprawę sytuacji.

• Powiedzmy, że to, jak będą teraz się zachowywały, współpracowały z nami, szanowały nasze decyzje, ma wielkie znaczenie. Powiedzmy, że mają wielki wpływ na atmosferę w rodzinie i bardzo nam pomagają, jak współpracują i nas szanują. Dzięki nim czujemy się lepiej - silniejsi, spokojniejsi.

• Dawanie nadziei: wytłumaczmy dzieciom, że cały świat jest zmobilizowany, by pokonać tego wirusa. Działają politycy, lekarze, naukowcy. Wszyscy trzymamy kciuki, by jak najszybciej wynaleziono lek lub szczepionkę.

Bądźmy dobrzy dla siebie:

• Siedząc przez dłuższy czas w mieszkaniu, bez możliwości swobodnego przemieszczania się na zewnątrz, możemy poczuć, jak piętrzą się w nas trudne emocje i pojawiają się ostre konflikty. Jest to naturalna reakcja na zaistniały kryzys, zamknięcie i ograniczenie swobody. Kontrolę nad naszym zachowaniem może teraz częściej przejmować część mózgu gadziego (impulsywne i agresywne zachowania, reakcje walcz lub uciekaj).

• Jeśli poddamy się tym trudnym emocjom (złości, lękowi), wpadniemy w spiralę „oko za oko, ząb za ząb” i będziemy na sobie rozładowywali zgromadzony stres – dodatkowo dodamy wszystkim cierpienia. Nie dosyć, że koronawirus szaleje na świecie, to my w domu się też chyba zaraz pozabijamy :(

 • Spróbujmy przemieniać pojawiającą się frustrację i złość na współpracę i bliskość. Możemy np. tak z dzieckiem rozmawiać: Wiem, że nikomu z nas nie jest łatwo. Jesteśmy zestresowani, przestraszeni i najchętniej byśmy się wszyscy pokłócili (żeby nie powiedzieć pozabijali). Stop. Nie możemy tak postępować bo się wykończymy. Już wystarczy, że na świecie jest taki kryzys. Jedyna nadzieja teraz to nasza współpraca, zgoda, bycie dla siebie dobrym. Przytulmy się i bądźmy dla siebie dobrzy. Co miłego mogę Ci teraz powiedzieć? A co Ty byś chciał mi powiedzieć, bym poczuła się lepiej? Co dobrego możemy dla siebie zrobić? Co miłego możemy teraz wspólnie wymyślić?

• My dorośli powinniśmy się teraz o wiele bardziej o siebie nawzajem troszczyć. To nie jest moment na kłótnie, „rozliczanie przeszłości”, trzymanie w sobie żalu i urazy. Bądźmy dla siebie wsparciem. Pomagajmy sobie, rozmawiajmy, mówmy miłe rzeczy, dodawajmy otuchy.

• Zauważmy też dobre strony tej trudnej sytuacji: nie tylko poprawiła się jakość powietrza na świecie

 

Kim jesteśmy?

Kamil Nowak
Mąż, ojciec trójki dzieci, z wykształcenia nauczyciel. Od siedmiu lat prowadzi bloga www.blogojciec.pl którego czyta każdego miesiąca kilkaset tysięcy ludzi. Podejmuje na nim głównie tematy dotyczące wychowania dzieci w szacunku do nich i do samego siebie. Wierzy, że tak jak dzieci uczą się wielu rzeczy od rodziców, tak rodzice mogą się nauczyć wielu rzeczy od dzieci. Dzięki połączeniu wiedzy praktycznej z humorem, za pomocą swoich kanałów w internecie każdego tygodnia dociera do milionów rodziców. Jest również autorem bestsellerowej książki dla rodziców "Idealny rodzic nie istnieje", która jest opisem jego błędów, jego porażek i wielu wyciągniętych z nich wniosków, z których korzystają już dziesiątki tysięcy ludzi.

Justyna Rokicka
Psycholog i certyfikowana psychoterapeutka, w zawodzie od ponad 15 lat. Prywatnie żona i matka trójki małych, pełnych energii dzieci. Zdobywała doświadczenie m.in. w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży.
Specjalizuje się w pracy z rodzinami. Integruje najnowszą wiedzę i własne doświadczenia, by “w pigułce” przekazywać najbardziej praktyczne i wartościowe porady dla rodziców, którzy szukają drogi do swoich dzieci. Wieczorami, na blogu, dzieli się z czytelnikami wszystkim tym, co uważa za najbardziej sensowne, praktyczne i wspierające.

2020-03-18 ,,Rekrutacja- nowe sposoby składania wniosków"

            2020-03-18 REKRUTACJA-NOWE SPOSOBY SKŁADANIA WNIOSKÓW

                                                         Szanowni Państwo

Biorąc pod uwagę obecną sytuację epidemiologiczną, rekrutacja do przedszkola odbywać się będzie w następujący sposób:

  1. Pozostawienie dokumentacji w formie papierowej w skrzynce na listy znajdującej się obok drzwi wejściowych do szkoły

  2. Przesyłanie dokumentacji na skrzynkę mailową w formie skanów lub fotografii dokumentów

na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Po ustaniu zagrożenia będzie możliwe uzupełnienie dokumentacji w postaci papierowej.

Dyrektor Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola nr 1 w Rakszawie

 

2020-03-17 ,, Drodzy Rodzice"

                                             2020-03-17 ,,DRODZY RODZICE! "

 W ZWIĄZKU Z ZAISTNIAŁĄ SYTUACJĄ BĘDZIEMY UMIESZCZAĆ NA NASZEJ

STRONIE  INTERNETOWEJ PROPOZYCJE ZABAW I ZADAŃ DO WYKORZYSTANIA W

CODZIENNEJ PRACY Z DZIECKIEM W DOMU.  ZABAWA TO PODSTAWOWA

AKTYWNOŚĆ DZIECKA, W KTÓREJ KAŻDY MALUCH CHĘTNIE BIERZE UDZIAŁ.

SŁUŻY NIE TYLKO ROZRYWCE, LECZ TAKŻE ROZWOJOWI EMOCJONALNEMU,

SPOŁECZNEMU, INTELEKTUALNEMU ORAZ DOSKONALENIU PROCESÓW

MYŚLOWYCH I ZDOLNOŚCI , DO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW. 

ZACHĘCAMY DO SKORZYSTANIA Z NASZYCH PROPOZYCJI. 

ABY ZACHĘCIĆ DZIECI DO WSPÓLNEJ PRACY I ZABAWY PROPONUJEMY ABY

WYKONANE PRACE DZIECI GROMADZIŁY I GDY JUŻ BĘDZIE MOŻNA - PRZYNIOSŁY

JE DO PRZEDSZKOLA.

 

W PONIŻSZYCH ARTYKUŁACH PRZEDSTAWIAMY KILKA PROPOZYCJI.

2020-03-17 ,,Zabawy z dzieckiem w domu"

         Co robić z dzieckiem, gdy jesteśmy zamknięci w czterech ścianach?

 

Do zabawy potrzebny miły towarzysz i natchnienie, więc swoboda.”     Janusz Korczak

      Zabawy dla dzieci w domu to coś, co może okazać się waszą ulubioną aktywnością, dajcie się ponieść fantazji. Pamiętajmy jednak, że uwaga poświęcona dziecku i czas wspólnej zabawy są dla niego najcenniejszym prezentem, a również rodzicom pomoże na chwilę zapomnieć o codziennych trudach. Do dobrej zabawy nie będą potrzebne drogie czy wymyślne gadżety, najlepsze są te najprostsze zabawy, które sami znamy z naszego dzieciństwa. Ponadto sposobów na to, aby zająć malucha (bez włączania telewizora) jest całe mnóstwo. Wszystko zależy od tego, ile macie czasu, na jaką aktywność macie ochotę, czy chcecie się pobrudzić czy wolicie zostać czyści. Ogranicza was właściwie jedynie wyobraźnia.

Zabawy dla dzieci w domu nie muszą być nudne i monotonne - zobacz, w co możecie się bawić.

Zimno, ciepło, gorąco - chyba znana wszystkim, a może nieco zapomniana zabawa, w której jedna osoba chowa jakiś nieduży przedmiot (może to być maskotka, autko, piłeczka), pozostałe osoby muszą go odnaleźć. Ten kto schował "skarb“ daje wskazówki stopniując słowa - zimno, ciepło, informując poszukiwaczy, czy są blisko (ciepło, cieplej, gorąco), czy daleko (zimno, mróz). Ten kto odnajdzie skarb chowa go i zabawa zaczyna się odnowa.

DIY – zajęcia "zrób to sam” to propozycje dla bardziej aktywnych maluchów (wyciszają) i małych artystów. Możecie lepić z masy solnej, plasteliny, malować farbami, kredkami, rękami, robić wycinanki z papieru kolorowego i wiele innych. Generalnie do takich zabaw możecie wykorzystać mnóstwo rzeczy, które są w domu. Np. makaron będzie idealny na biżuterię, a papierowe talerzyki czy opakowania po jajkach mogą zamienić się w stworki, kartonowe pudełka w domki, autka, robota i co jeszcze tylko wyobraźnia wam podpowie. Możecie w dowolnej technice stworzyć panią wiosnę albo ulubioną postać z bajki!

Wspólne czytanie – o korzyściach z czytania nie trzeba nikogo przekonywać. Czytanie zaspokaja wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, a przy tym przynosi ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Dzięki czytaniu dziecko poszerza swoje słownictwo, używa bogatszego i piękniejszego języka. Wybierzcie wspólnie książkę, usiądźcie wygodnie i przenieście się w świat bajek i niezwykłych przygód.

Budowanie z klocków - należy do ulubionych zabaw całej rodziny. Proste konstrukcje, wysokie wieże, fosy, w tej zabawie ogranicza nas tylko wyobraźnia. Ponadczasowe klocki dzięki ogromnej różnorodności są nieustającym źródłem inspiracji do zabawy zapewniając wszechstronny rozwój dziecka. Zabawa klockami ćwiczy emocje, stymuluje wyobraźnię, rozwija logiczne i przestrzenne myślenie dziecka, jest dobrym treningiem na koncentrację uwagi.

Zabawa w teatr- zamieńcie się rolami: maluchy niech będą rodzicami, a wy ich dziećmi. Uwaga: w tej zabawie możecie zobaczyć, jak odbierają was dzieci. Tym bardziej warto podjąć wyzwanie. Możecie również wcielić się w postaci ulubionych bajek, stworzyć własną bajeczkę. Warto pamiętać, aby dać dziecku przewodzić w zabawie. Słuchać jego pomysłów i zachęcać do inicjowania nowych scenariuszy i pomysłów.

Malowanie, kolorowanie, wycinanie -  to coś, co dzieci uwielbiają. Szczególnie, jeśli pozwolimy im zaszaleć z farbami. Na podłodze rozłóż kilka kartek z dużego bloku albo arkusz szarego papieru, przyklej taśmą malarską do podłoża i daj dziecku tworzyć. Innym pomysłem jest ozdabianie kartonu - możecie stworzyć z niego np. domek dla lalek. Aby uatrakcyjnić zabawę, możecie stworzyć własne pieczątki. Jak je zrobić? Tradycyjnie - z ziemniaka, możemy też wykorzystać kawałki gąbki.                                                                Dziecko, które sprawnie posługuje się nożyczkami, może spróbuje stworzyć ze zgiętych kartek ozdobne wycinanki albo pociąć obrazek, by zrobić własne puzzle.

A może wspólne gotowanie? Wiele osób powtarza, że "jedzenie nie służy do zabawy". Ale nikt nie mówi, że od razu musimy się nim rzucać, robić coś, co sprawi, że powędruje prosto do kosza. Zabawy dla dzieci w domu spokojnie mogą przenieść się do kuchni, możecie przygotować razem np. drugie śniadanie. Kolorowe kanapki, owocowe szaszłyki, wesołe tosty. Takie jedzenie smakuje też o wiele lepiej!

Gnieciemy, ugniatamy. Co powiecie, na dzieła z różnych mas? Możecie wykorzystać gotową modelinę albo stworzyć ją samemu - robiąc popularną masę solną(sól, mąka i woda). Co dalej? Co tylko chcecie! Możecie lepić różne figurki, tworzyć ozdobne naszyjniki lub broszki. Nie zapomnijcie na koniec ich wypiec.

Gry planszowe - Niby taka prosta i tradycyjna zabawa, jednak jej zwolenników jest naprawdę wielu. W sklepach z artykułami dziecięcymi od różnego rodzaju gier planszowych można dostać zawrotu głowy. Wybór jest naprawdę ogromny, zwracajcie jednak uwagę - dla dzieci w jakim wieku dana gra jest dedykowana. Zarówno dla maluchów jak i nieco starszych dzieci znajdziecie wiele ciekawych propozycji. Oczywiście do zabawy zaproście wszystkich członków rodziny, a miłe popołudnie będzie gwarantowane!

 Nauka przez zabawę – języki obce   Nawet w takim czasie można utrwalać i poznawać nowe słówka z języka obcego. Ciekawą propozycją są takie zmodyfikowane kalambury. Naśladuj zwierzątka, pokazuj kolory, kształty a dziecko niech po angielsku zgaduje co miałaś na myśli. Nauka przez zabawę przynosi naprawdę wiele korzyści.

 Stwórzcie komiks. Wasze dziecko lubi rysować, malować? W takim razie stwórzcie razem wyjątkowy komiks. Wymyślcie ciekawą historię, którą następnie przelejcie na papier. Pozwól maluchowi zaszaleć, niech rysuje to co podpowiada mu wyobraźnia. Przygotowanie takiego wielostronicowego komiksu z całą pewnością zajmie dziecku kilka dni. Wszystko zależy od długości opowiadania.

Scrapbooking - to metoda ozdabiania albumów, pudełeczek, zdjęć, ramek na zdjęcia – jednym słowem wszystkiego na co tylko mamy ochotę. Będziecie potrzebować ozdobne papiery, wycinki gazet, koraliki, guziki, wstążeczki… i oczywiście wyobraźnię! Bo wyobraźnia to niezbędny element scrapbookingu. Wszystkie ozdoby możecie oczywiście tworzyć razem z dziećmi. Pomyślcie, może ktoś ma niedługo urodziny albo obchodzicie jakieś święto w rodzinie? To wspaniała okazja do przygotowania wyjątkowej kartki, bądź pięknie przyozdobionego pudełeczka. Zobaczycie, dzieci będą zachwycone – zwłaszcza dziewczynki.

Pozwól dzieciom się nudzić!

Dobrym sposobem na dzieci jest dać im trochę nudy. To wtedy do głowy przychodzą najlepsze pomysły, kiedy jest ona wolna od natłoku zdarzeń. Jest wiele rzeczy, które można robić w domu, ale nie zawsze trzeba dzieciom pomysły podawać na tacy. Czasami wystarczy otworzyć im szafę lub jedną z szuflad kuchennych i dać im pole do popisu.

Nuda daje szanse na zdobycie ważnych informacji o sobie samym. Pozwólmy dzieciom się ponudzić – mówi psycholożka dziecięca z Uniwersytetu SWPS w Warszawie Magdalena Śniegulska.

Jeśli chcemy, aby nasze dzieci były ciekawe świata, miały wiarę w siebie, były kreatywne, bawmy się z nimi, podarujmy im swój cenny czas. Dzięki wspólnym zabawom wzmacniamy więź z dzieckiem i sprawiamy, że czuje się ono ważne i kochane.

 

Najciekawsze pomysły na zabawy w domu:

  • Upiec i ozdobić ciasteczka
  •  Zrobić karmnik dla ptaków
  •  Układać puzzle
  •  Zrobić sobie sesję fotograficzną z gadżetami
  •  Stworzyć własną grę planszową
  •  Zbudować namiot z kocy i poduszek
  •  Czytać książki
  •  Bawić się w kalambury
  •  Bawić się w ciepło/zimno
  •  Wydrukować kolorowanki z internetu
  •  Ugotować razem obiad, wspólnie zaplanować menu
  •  Zrobić pyszny, kolorowy deser
  •  Zrobić seans filmowo-bajkowy z popcornem
  •  Ułożyć zamek z klocków
  •  Zrobić frytki z jabłek i je schrupać
  •  Zagrać w zgadywanie smaków
  •  Zrobić konkurs na największą wieżę z klocków
  •  Zasadzić kiełki/fasolę na parapecie i obserwować jej wzrost
  •  Nagrywać filmiki-mega frajda dla dzieci
  •  Bawić się w „Kto najdłużej wytrzyma…”
  •  Bawić się w zamianę ról
  •  Bawić się w segregowanie(guzików, skarpetek)
  •  Bawić się w skojarzenia (np. słońce-gorąco-wakacje-szkoła)
  •  Podchody w domu
  •  Zgadywanki z zasłoniętymi oczami -„Co to za przedmiot?”
  •  Tor przeszkód
  •  Wklejać zdjęcia do albumu
  •  Scrapbooking
  •  Zabawa w fryzjera/kosmetyczkę
  •  Zabawa w „Przynieś mi…”
  • Zrobić obrazki za pomocą gąbki i farby
  •  Poznać narzędzia z kuchni  lub garażu
  •  Odrysowywać cienie
  •  Robić proste eksperymenty naukowe
  •  Robić pieczątki z ziemniaka,
  •  Zrobić obrazki z odbić dłoni
  •  Zrobić odciski w masie solnej
  •  Zabawa w obrazki i słówka po angielsku
  •  Zrobić prezent dla babci i dziadka, taty, mamy)
  •  Bawić się w karaoke
  •  Zrobić pizzę – każdy z wybranymi przez siebie składnikami
  •  Bawić się w robienie czynności na czas, np. sprzątanie pokoju
  •  Robić biżuterię, np. z rzemyka, makaronu, koralików
  •  Wycinać z tektury samochody, ludziki
  •  Origami
  •  Bawić się w chowanego
  •  Robić kukiełki ze skarpetek, a potem teatrzyk kukiełkowy
  •  Zrobić z pudełka po butach ozdobną skrzynkę z pamiątkami
  •  Urządzić talent show
  •  Zrobić wspólnie drzewo genealogiczne
  •  Malować obrazki na płaskich kamieniach lub krążkach z drewna
  •  Zrobić domek lub samochód z wielkiego kartonowego pudła
  •  Zrobić sałatkę lub szaszłyki owocowe
  •  Zrobić akwarium i rybki z kartonu
  •  Zrobić koronę, kapelusz z tektury i bibuły
  •  Zrobić i kolorowo udekorować babeczki
  •  Namalować wielki plakat
  •  Nagrywać się na dyktafon
  •  Zagrać w warcaby/szachy
  •  Urządzić rodzinny teleturniej
  •  Zrobić wystawę prac dzieci

 

Źródło:  https://rodzicowo.pl/artykuly/co-robic-z-dzieckiem-w-domu-100-pomyslow-na-zabawy/

https://parenting.pl/z-dzieckiem-w-domu-12-pomyslow-na-zabawy-bez-telewizora

 

2020-03-17

Drodzy Rodzice!
Poniżej zabawy na ćwiczenie sprawności dłoni. Po co to dzieciom? Ćwiczy to mięśnie dłoni, utrwala prawidłowy chwyt, przygotowuje do nauki pisania. Zamieszczam także grafikę, która pokazuje, jak wygląda prawidłowy chwyt w kolejnych latach życia przedszkolaka.

Po co zabawy klamerkami i drobnymi przedmiotami (guziki, fasola)? Ćwiczą one mięśnie dłoni oraz prawidłowy chwyt pęsetowy.
Dodatkowo wszystko to doskonali także koordynację wzrokowo-ruchową i precyzję ruchu (grafiki poglądowe).

Wszystko dzięki uprzejmości Przedszkolne pomysły https://www.facebook.com/przedszkolnepomyslyPP/posts

2020-03-11 ,,Zajęcia plastyczno-sensoryczne 6-latków"

                                       2020-03-11 ,,Zajęcia plastyczno - sensoryczne 6-latków"

 Kasza gryczana, kasza jęczmienna, ryż, soczewica czerwona, ziarna słonecznika- to materiały które doskonale nadają się do zajęć sensorycznych w przedszkolu. Te materiały wykorzystały nasze starszaki do zajęć plastycznych dotyczących zwierząt naszych pól i lasów. Zanim jednak wykonały pracę plastyczną badały dotykiem właściwości wymienionych produktów. Na koniec wykonały piękną sowę, wykorzystując produkty wg. własnej inwencji twórczej. Zapraszamy na krótką fotorelację.

fotorelacja: