2020-05-29 Piątek 4,5-latki

Temat tygodnia: "Niby tacy sami, a jednak inni"

Temat dnia: "Moje uczucia"

 

1. Uczucia są naszym osobistym rozumieniem i odpowiedzią na doświadczane emocje. Mogą być one słabiej lub mocniej odczuwane. Mogą być odmianami podobnych stanów jak szczęście i euforia, lęk, nieśmiałość lub panika, smutek i zaduma, gniew i zdenerwowanie, odraza i obrzydzenie.

Badacze wyróżniają jeszcze jeden rodzaj - uczucia tła- odczucia naszego ciała, kiedy nie jesteśmy wstrząsani emocjami.

 

Wykonajcie proste ćwiczenie, lecz ze względu na możliwe wyciszenie i uspokojenie polecamy zrobić je na końcu zajęć.

Połóżcie się wygodnie na łóżku lub dywanie, zamknijcie oczy i przez chwilę nic nie mówcie. Poczujcie własny oddech, pozycję ciała, ciężar rąk i nóg i poczujcie nacisk jaki wywieracie na podłoże. Spróbujcie określić- jak się teraz czujecie? Jeśli czujecie względny spokój, słyszycie wyraźnie i czujecie siebie- to prawdopodobnie doświadczacie uczuć tła.

 

2. To propozycja zabawy sensorycznej, czyli takiej, w którą zaangażujemy więcej niż jeden zmysł. Baloniki można napełnić mąką ziemniaczaną i zawiązać. Powstanie wtedy "gniotek" czyli zabawka do ściskania. Możemy namalować pisakiem do płyt CD "buzię"- wybierzcie jakąś minkę.

 

 

3. Posłuchajcie tekstu Jolanty Kucharczyk "Moje uczucia".

Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,

i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.

Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,

i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.

Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.

Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.

W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,

że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.

Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,

tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.

Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,

po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

 

Zastanówcie się:

- Czy zawsze czujemy to samo?

- Uczucia mogą być przyjemne lub nieprzyjemne- one nie są złe; ani gniew ani złość, ani smutek. Nieprzyjemne uczucia także są nam potrzebne, bez gniewu nie wiedzielibyśmy, że coś nam przeszkadza, bez smutku, że na czymś nam zależy, bez złości nie poznamy własnych granic, gdyż złość pojawia się zawsze, gdy się do nich zbliżymy lub je już przekroczymy.

 

4. Wykonajcie ćwiczenia w kartach pracy:

4-latki: karty pracy cz.2, nr 53

5-latki: karty pracy cz.4, nr 59

 

5. Każda odrobina samodzielności to cegiełka w budowaniu pewności siebie.