2020-05-25 Poniedziałek 4,5-latki

PONIEDZIAŁEK  25.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Niby tacy sami, a jednak inni”

TEMAT DNIA: „Piłka dla wszystkich”

 

1. Wysłuchajcie piosenki pt: „Nasze emocje”

 

2. Porozmawiajcie na temat piosenki i opowiedzcie na pytanie co to są emocje?

 

3. Obejrzyjcie ilustracje na których przedstawione są różne emocje.

 

4. Określcie jakie emocje przedstawiają dzieci.

 

5. Wysłuchajcie opowiadania Agaty Widzowskiej pt: „Piłka dla wszystkich”.

5 – latki mają tekst w książce - Nowe przygody Olka i Ady, s. 82 – 83.

 

    Niepełnosprawny Franek z grupy Ady często śnił o tym, że gra w piłkę nożną. W snach nie siedział na wózku inwalidzkim, tylko biegał po boisku najszybciej z całej drużyny i strzelał najwięcej goli.

- Brawo, Franek! – krzyczeli kibice. To najlepszy zawodnik! – rozlegały się głosy.

Jednak gdy szczęśliwy i dumny Franek otwierał oczy, od razu uświadamiał sobie, ze to był tylko sen, a on nigdy nie zostanie piłkarzem. Patrzył na swoje nogi, którymi nie mógł poruszać i robiło mu się wtedy bardzo smutno.

    Ada przyjaźniła się z Frankiem i bardzo lubiła się z nim bawić. Pewnego dnia zauważyła, że chłopiec jest wyjątkowo radosny. Miał roześmiane oczy i wesoło pomachał do niej, gdy tylko pojawiła się w sali. Dziewczynka była ogromnie ciekawa, co jest tego przyczyną. Może dostał długo oczekiwany bilet do teatru? A może spełniło się jego marzenie o jeździe na koniu? 

- Cześć! Nie uwierzysz co się stało! – powiedział Franek, gdy Ada usiadła przy nim na dywanie.

- Opowiedz!

- W sobotę pojechałem z moim starszym kuzynem na mecz piłki nożnej. Grały drużyny z dwóch różnych szkół. Byłem bardzo blisko i mogłem obserwować każdy ruch zawodników!

- To świetnie. Ja nie przepadam za oglądaniem meczu, ale cieszę się, że ci się podobało – odpowiedziała Ada.

- Mój kuzyn podwiózł mnie do ławki, na której siedzieli zawodnicy rezerwowi. I całe szczęście, bo bramkarz skręcił nogę w kostce i trzeba go było zastąpić. Wyobraź sobie, że nagle ktoś kopnął piłkę, a ja ją złapałem!

- Ojej, zostałeś bramkarzem?

- Nie. Po prostu piłka wypadła poza boisko i leciała prosto na mnie. Chwyciłem ją i rzuciłem z powrotem jednemu z napastników.

- Brawo!

- A wtedy on na mnie nakrzyczał…

- Jak to nakrzyczał? Powinien ci podziękować – zdziwiła się Ada.

- Niestety, nie. Powiedział, żebym się stamtąd wynosił, bo tylko przeszkadzam. A jego koledzy się śmiali i słyszałem, jak mówią o mnie „krasnal na wózku”.

- Prawdziwi sportowcy tak się nie zachowują! – zezłościła się Ada.

- Jeden z nich zaczął pokracznie chodzić i wskazywał na mnie palcem, a potem wszyscy śmiali się z moich butów. Chciałbym chodzić, nawet taki wykrzywiony, a ja przecież nie mogę chodzić wcale… Pomyślałem, że piłka jest nie dla mnie.

- Myślałam, że opowiesz mi o czymś wesołym. Jak cię zobaczyłam, wyglądałeś na szczęśliwego, a ta historia jest smutna – stwierdziła Ada.

- Bo jeszcze wszystkiego ci nie opowiedziałem!– uśmiechnął się Franek. Potem wydarzyło się coś wspaniałego!

Ada była bardzo ciekawa, a Franek opowiadał dalej:

- Mój kuzyn bardzo się zdenerwował i zdecydował, że zabierze mnie z tego boiska, chociaż mecz rozgrywał się dalej. Kiedy odjeżdżałem, usłyszałem dźwięk gwizdka. Kapitan drużyny przerwał mecz i zwołał wszystkich zawodników. Nie słyszałem, co do nich mówił, ale po chwili dogonił nas, a za nim przybiegła reszta drużyny. Powiedział do mnie tak: „Jako kapitan Niebieskich chciałem cię przeprosić za zachowanie moich kolegów. Oni zresztą zrobią to sami.” I wtedy każdy z piłkarzy podszedł i podał mi rękę. Widziałem, że było im wstyd. Zapytali, jak mam na imię i co mi właściwie dolega.

- To dobrze, bo już chciałam się wybrać z Olkiem na to boisko i im dokopać!- powiedziała stanowczo Ada.

- Chciałaś ich zbić? – spytał zaskoczony Franek.

- Nie, dokopać im kilka goli. Jak się zdenerwuję , to potrafię kopnąć tak mocno jak stąd do Krakowa!

- To szkoda, że cię tam nie było!- zaśmiał się chłopiec.

Franek opowiedział Adzie ciąg dalszy historii. Zawodnicy dowiedzieli się, że chłopiec doskonale zna zasady gry w piłkę nożną, bo razem z tatą ogląda każdy ważny mecz. Zaproponowali Frankowi, żeby został sędzią. Dali mu gwizdek i posadzili na honorowym miejscu, z którego miał świetny widok na całe boisko. Od tej chwili chłopiec bacznie obserwował grę, dawał sygnały zawodnikom, a nawet zadecydował o jednym rzucie karnym. Okazało się, że jest bardzo dobrym i uważnym sędziom i nikt nie powiedział o nim „sędzia kalosz”, czyli taki który się nie zna na grze i ciągle się myli.

- I wiesz co mi powiedzieli na pożegnanie? – zakończył opowieść Franek. Powiedzieli, że skoro mam niesprawne nogi i nie mogę grać w piłkę nożną, to przecież mam sprawne ręce i mogę grać w koszykówkę. Mój tata dowiedział się, kto prowadzi drużynę koszykarską dla zawodników na wózkach, i od jutra zaczynam treningi. A ja myślałem, że piłka jest nie dla mnie!

- Piłka jest dla wszystkich!- powiedziała Ada. Zobaczysz, kiedyś przyjdę na mecz koszykówki, Ty będziesz najlepszym koszykarzem, a ja będę piszczała najgłośniej ze wszystkich kibiców.

 

6. Odpowiedzcie na pytania:

 

- Co śniło się Frankowi?

- O czym opowiadał Adzie?

- Jak zachowywali się chłopcy?

- Co zrobił ich kapitan?

- Kim został Franek na meczu?

- Co powiedzieli chłopcy Frankowi na pożegnanie?

- Co będzie ćwiczył Franek?

 

7. Poznajcie nowe pojęcie – tolerancja

 

TOLERANCJA polega na akceptowaniu inności jakiejś innej osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda, ubiera się inaczej niż my.

 

8. Obejrzyjcie ilustrację i porozmawiajcie o tolerancji.

 

9. Odpowiedzcie na pytania:

- Czy chłopcy z boiska byli tolerancyjni?

- Czy znacie inne przypadki braku tolerancji? (wyśmiewanie się z ludzi o innym kolorze skóry, innego wyznania).

- Czy należ wyśmiewać się z kogoś, dlatego że jest gruby, jeździ na wózku?

 

10. Wykonajcie ćwiczenia:

4 – latki – KARTY PRACY – cz.2. nr 52

5 – latki – KARTY PRACY cz.4 str. 54

2020-05-22 Piątek 4,5-latki

 

PIĄTEK 22.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Święto rodziców”

TEMAT DNIA: „Moja rodzina”

 

1. Na początek zaśpiewajcie poznaną piosenkę pt: „Mama i tata”

 

2. Postarajcie wymienić członków waszej rodziny. Policzcie z ilu osób się składa i jak każdy ma na imię. Odpowiedzcie na pytania:

- Kim dla mnie jest mama mojej mamy? (babcia)

- Kim dla mnie jest tata mojego taty? (dziadkiem)

 

 

3. Obejrzyjcie krótka prezentację – Moja rodzina

Następnie wykonajcie zadania, które były w prezentacji. Przygotujcie kartki papieru i kredki.

 

4. Posłuchajcie piosenki o rodzinie- Najlepsza drużyna to moja rodzina

 

5. 0dpowiedzcie na pytania:

- Czy rodzina z piosenki jest podobna do mojej?

- Czy członkowie mojej rodziny się wspierają i pomagają sobie wzajemnie?

 

6. Rozwiążcie quiz– „Czy znasz swoją mamę/swojego tatę?

- Ulubiony serial mojej mamy/mojego taty?

- Jaki jest kolor oczu mojej mamy/mojego taty?

- Jaką potrawę najbardziej lubi moja mama/mój tato?

- Najlepsza koleżanka mojej mamy mam na imię?

- Najlepszy kolega mojego taty ma na imię?

- Jakie ciasto udaje się mojej mamie najbardziej?

- W jakiej pracy domowej pomagasz najczęściej mamie i tacie?

 

7. Wykonajcie ćwiczenia:

4 – latki – KARTY PRACY – cz.2. s. .50-51

5 – latki – KARTY PRACY cz.4 str. 53

 

8. Pobawcie się z członkami rodziny na powietrzu lub udajcie się na rodzinny majowy spacer.

Zastanówcie się chwilkę i powiedzcie, czy wiecie co to jest festyn i z jakiej okazji się go organizuje ?

 

FESTYN to zabawa urządzana zwykle pod gołym niebem, związana z jakąś uroczystością, często połączona z

kiermaszem, konkursami , zawodami sportowymi.

 

W naszym przedszkolu także wiele razy urządzaliśmy festyny. W tym roku jest to niestety niemożliwe, ale na pewno

jeszcze nie raz będziecie mogli bawić się wspólnie z rodzicami na podobnych imprezach.

 

9. Posłuchajcie opowiadania o tym, co wydarzyło się na festynie z okazji Święta Rodziców w przedszkolu Ady.

Opowiadanie o festynie w przedszkolu Ady

 

10. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

- Kto z rodziny Ady przybył na festyn ?

- Jaki konkurs wygrał tata Olka i Ady ?

- Na czym polegał konkurs drużynowy – dorośli z dziećmi ?

- W jakim konkursie mama Olka i Ady zajęła pierwsze miejsce ?

- Jakie inne konkursy odbyły się jeszcze podczas festynu ?

- Jakie nagrody przygotowały dzieci ?

- Czym częstowali się goście ?

- O kim Ada recytowała wiersz ?

- Czym zakończył się festyn ?

 

11. Zaproście rodziców ( kiedy będą mieli wolny czas ) do wspólnej zabawy na świeżym powietrzu.

Może wymyślicie jakieś konkurencje sportowe i własnoręcznie wykonacie nagrody dla zwycięzców ? Na pewno nie

zabraknie wam ciekawych pomysłów.

Życzymy Wam radości i miłych chwil w gronie rodziny.

2020-05-21 Czwartek 4,5-latki

CZWARTEK 21.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Święto rodziców”

TEMAT DNIA: „Wokół mamy i taty”

 

1. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Mama i tata”

 

2. Wokół mamy i taty – ułóżcie kilka zdań o swoich rodzicach.

 - Mama to mój największy skarb

- Niech tata żyje sto lat!

- Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi

- Mamo, tato kocham was.

 

3. Poproście mamę lub tatę  o ich zapisanie na dużej kartce i zaczynajcie zabawę;

- Policzcie słowa w ułożonych zdaniach.

- Podzielcie na sylaby wybrane słowa rytmicznie klaszcząc, tupiąc, stukając o podłogę.

- Narysujcie tyle kresek na kartce ile słyszycie sylab w słowie lub wyrazów w zdaniu.

 

4. Nauczcie się rymowanki;

Mamo, mamo – co ci dam?

To serduszko, które mam.

A w serduszku miłość jest.

Mamo, mamo – KOCHAM CIĘ!

Tato, tato – co ci dam?

To serduszko które mam.

A w serduszku miłość jest.

Tato, tato – KOCHAM CIĘ!

 

5. Obejrzyjcie ilustracje i poznajcie majowe kwiatki – konwalie

KONWALIA MAJOWA jest rośliną ozdobną. Nie jest już rośliną chronioną. Występuje w lasach niemal całej Polski, ale można ją również hodować. Ma niewielkie kwiaty o charakterystycznym zapachu i dzwonkowym kształcie. Jeśli macie w swoim ogródku konwalię zobaczcie ją bliżej i poznajcie jaki ma zapach. Pamiętajcie jednak, że liście konwalii majowej są trujące, nie należy ich skubać!

 

6. Wykonajcie ćwiczenia:

4 – latki – KARTY PRACY – cz.2. s. 49.

Obrysujcie kształty prezentów, a wybrany prezent pokolorujcie. Wypowiedzcie rytmicznie ( z klaskaniem) nazwy prezentów.

Pokolorujcie serca według wzoru.

 

PRACA PLASTYCZNA - potrzebne będą; wyprawka plastyczna, karta nr 12, klej, kolorowy karton, zielony papier, kredki i nożyczki.

Wyjmijcie z karty nacięte kształty, przyklejcie obrazek wazonu – możecie go udekorować na kartonie, zegnijcie koła wg instrukcji i ułóżcie z nich kwiaty nad wazonem, dorysujcie łodygi.

 

5 – latki – KARTY PRACY cz.4 str. 51 – 52

– Pokolorujcie bukiet kwiatów dla mamy, rysujcie po śladzie. Odwzorujcie kwiaty dla mamy.

 

7. Zadanie dla chętnych - wytnijcie z czerwonego papieru różnej wielkości serduszka i wręczcie je rodzicom recytując poznaną rymowankę.

2020-05-20 Środa 4,5-latki

ŚRODA 20.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Święto rodziców”

TEMAT DNIA: „Mój tata”

 

1. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Mama i tata”

 

2. Obejrzyjcie ilustracje – opowiedzcie kto na nich jest i jakie czynności wykonują dzieci.

 

 

3. Porozmawiajcie o tym jak pomagacie rodzicom w pracach domowych.

 

4. Czy powinniśmy pomagać rodzicom i dlaczego?

 

5. Posłuchajcie piosenki o tacie i opowiedzcie i czym opowiadają słowa.

                               Śpiewające Brzdące - Piosenka dla taty

 

6. Wysłuchajcie wiersza Stanisława Grabowskiego pt: „Nie jesteś sam”

 

Mama biega po pokojach

Ze ścierką, z odkurzaczem, z froterką.

 

Tata biega po pokojach

Z fajka, z książką, z pomysłami.

 

A ja siedzę szczęśliwa

W pokoju, gdzie lalka Rozalka,

zeszyty do pierwszej klasy, atlasy

 

Gdy w domu – tatuś i mama,

Nie jestem sama

 

7. Odpowiedzcie na pytania do wiersza.

- Co robi mama?

- Co robi tata?

- Gdzie jest dziewczynka?

- Dlaczego jest szczęśliwa?


8. Wykonajcie ćwiczenia:

4 – latki – KARTY PRACY, cz.2 nr 48 – przeczytajcie wyrazy z rodzicem, narysujcie członków własnej rodziny, nazwijcie członków rodziny Olka, wymieńcie członków własnej rodziny.

 

5 – latki – KARTY PRACY cz.4 str.49 - Opowiedzcie o tym jak Olek i Ada pomagają rodzicom. Przedstawcie za pomocą rysunku sposobów jak dzieci pomagają rodzicom. Rysujcie po śladzie serduszka, pokolorujcie je.

cz.4 str.50 – Pokolorujcie rysunek bukiet dla mamy. Rysujcie po śladzie drogę Olka i Ady do domu.

PRACA PLASTYCZNA – wykonajcie  laurkę. Potrzebne będą :wyprawka plastyczna, karta 24, klej, nożyczki, kartka z bloku technicznego w jasnym kolorze formatu A4, naklejki. Wykonajcie pracę wg instrukcji.

2020-05-19 wtorek 4,5-latki

WTOREK 19.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Święto rodziców”

TEMAT DNIA: „Jak nasi rodzice”

 

1. Na początek przypomnijcie sobie poznaną piosenkę pt: „Mama i tata”

 

2. Pobawcie się w zabawę ruchowo – naśladowczą – „Jak nasi rodzice”

Dziecko pokazuje jakieś czynności które wykonują członkowie rodziny, charakterystyczne dla nich. Zadaniem rodzica jest odgadnąć o jakiego członka rodziny chodzi.

 

3. Opiszcie swoja mamę i swojego tatę. Powiedzcie co najbardziej lubią robić.

 

4. Opowiedzcie w co najbardziej lubicie się bawić z mamą i tatą.

 

5. Następnie pobawcie się w pomiary wzrostu członków swojej rodziny. Pomyślcie jak to można zrobić dokładnie? Sprawdźcie kto w waszej rodzinie jest najwyższy, a kto najniższy?

 

6. Zapraszam was do zmierzenia wzrostu każdego członka rodziny za pomocą miarki zawieszonej na ścianie. Wyniki pomiarów zapiszcie w notesie lub na kartce (z pomocą osoby dorosłej).

 

7. Wykonajcie ćwiczenia:

 

4 – latki – WYPRAWKA PLASTYCZNA - potrzebna będzie karta C. Obejrzyjcie historyjkę obrazkową. Spróbujcie opowiedzieć jej treść.

 

5 – latki – KARTY PRACY cz.4 str.46 – 48.

 

8. Wybierzcie się na majowy spacer z rodzicami.

2020-05-18 Poniedziałek 4,5-latki

PONIEDZIAŁEK 18.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Święto rodziców”

TEMAT DNIA: „Mama i tata”

 

W tym tygodniu mamy tematykę bardzo wam bliską - czyli moja mama i mój tato. To najważniejsze i najbardziej kochane osoby w życiu każdego.

 

1. Posłuchajcie piosenki pt: „Mama i tata”

 

2. Opowiedzcie o czym opowiadają słowa piosenki.

 

3. Obejrzyjcie ilustracje i opowiedzcie jakie osoby się na nich znajdują.

 

 

4. Opowiedzcie o swojej rodzinie. Z jakich członków się składa i jak wszyscy się nazywają.

 

5. Oglądnijcie album rodzinny, fotografie całej waszej rodziny – umilcie ten czas krótkimi wspomnieniami.

 

6. Wysłuchajcie wiersza o mamie i tacie.

 

Mama i Tata to świat nasz cały

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały

to dobre, czułe, pomocne  ręce

i kochające najmocniej serce

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

7. Porozmawiajcie na temat wiersza:

- Kim dla dzieci jest mama i tata?

- Za co dzieci dziękują rodzicom?

 

8. Zachęcam was do nauki wiersza na pamięć i wyrecytowanie go swoim rodzicom w dniu ich święta.

 

9. Ułóżcie zdrobnienia do wyrazów MAMA i TATA.

4 – latki – wykonajcie ramkę na rodzinną fotografię – potrzebne będzie WYPRAWKA PLASTYCZNA, karta nr 3, klej, nożyczki, rodzinna fotografia lub namalowany portret rodziny. Wytnijcie ramkę wzdłuż linii przerywanej, wyjmijcie nacięty prostokąt, sklejcie ramkę, włóżcie fotografię lub rysunek swojej rodziny.

5 – latki – KARTY PRACY cz.4 str.44 – 45. Połączcie pierwsze głoski z nazw rysunków. Rysujcie dla Olka i Ady prezentów, których nazwy powstały z połączenia głosek. Rysujcie po śladach.

 

10. Narysujcie portrety, waszych rodziców sami wybierzcie technikę plastyczną.