2020-06-10 Środa 4,5-latki

ŚRODA 10.06.2020

TEMAT TYGODNIA: Projekt - Zabawki ekologiczne

Temat dnia „Co to jest recykling

 

1. Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Świat w naszych rękach”

 

2. Rozmowa z dzieckiem na temat tekstu piosenki

- Na czym polega segregacja śmieci?

- Dlaczego sprawą śmieci trzeba zająć się szybko?

- W jaki sposób dzieci mogą dbać o cały świat?.

- Co to jest recykling?

Obejrzyjcie ilustracje i zobaczcie, że recykling to przetwarzanie zużytych odpadów na nowe.

 

3. Obejrzyjcie bajkę edukacyjną pt: „Rady na odpady”

oraz filmik o odpadach "Odpady- segregacja śmieci, recykling- film edukacyjny"

 

4. Ułóżcie zdania ze słowami: śmieci, segregacja, recykling - oto kilka przykładów

- śmieci trzeba wkładać do odpowiednich pojemników,

- segregacja śmieci powoduje, że jest większy porządek,

- recykling może być zabawny.

 

5. Burza mózgów

Czy instrumenty muzyczne mogą być ekologiczne?

 

6. Obejrzyjcie prezentację pt: „ Figlujemy - 10 instrumentów domowej roboty”

 

i pooglądajcie prace plastyczne instrumentów muzycznych: "Instrumenty muzyczne- ekozabawki"

 

7. Praca dla chętnych dzieci – jeśli spodobały się wam instrumenty muzyczne. Zachęcamy was do wykonania takiego instrumentu z pomocą rodziców lub rodzeństwa.

 

8. Wybierzcie się na spacer.

 

Spotkamy się w poniedziałek, życzymy udanego wypoczynku!

2020-06-09 Wtorek 4,5-latki

WTOREK 9.06.2020

TEMAT TYGODNIA: Projekt - Zabawki ekologiczne

Temat dnia „Eksperymenty z magnesem

 

1. Przypomnijcie poznaną piosenkę pt: „Świat w naszych rękach”

 

2. Czy wiecie co to jest magnes?

 

MAGNES – jest to ciało wytwarzające wokół siebie pole magnetyczne, czyli obszar, w którym przyciąga żelazo i metale w skład których wchodzi żelazo. Każdy magnes ma dwa bieguny: północny (N) i południowy (S). Nazwy biegunów wzięły się z języka angielskiego i są określeniami stron świata- north to północ a south to południe.

Na tych magnesach jedna część jest w kolorze niebieskim- północna, a druga czerwonym- południowa. Gdybyście mogli się teraz nimi pobawić, to zauważylibyście dziwną rzecz: choć magnesy przyciągają to potrafią także odpychać. Takie same bieguny się odpychają (tutaj niebieski z niebieskim i czerwony z czerwonym by "walczyły" i nie chciały się do siebie zbliżyć).

Kto chce więcej dowiedzieć się o magnesach naturalnych i sztucznych może dodatkowo zajrzeć tutaj:

"Co to jest magnes?"- Epodręczniki.pl

 

3. Magnesy najczęściej przywozimy z różnych wycieczek i wyjazdów rodzinnych. Czy macie w domu magnesy? Jeśli tak to pooglądajcie z rodzicami i powspominajcie miejsca z których pochodzą.


4. Wykonajcie proste doświadczenie. Poproście mamę aby pozwoliła wam odczepić magnesy z lodówki. A tak swoją drogą, zastanawialiście się kiedyś dlaczego one są właśnie na lodówce?

Przygotujcie sobie różne przedmioty np. kartkę papieru, plastikowy kubek, kredki, metalowy samochodzik, maskotkę, spinacz biurowy. Zbliżajcie magnes do tych przedmiotów, przekonacie się, które zostaną przyciągnięte a które nie.

Sprawdzicie, że tylko te przedmioty, które zostały zrobione z metalu zawierającego żelazo są przyciągane. Mamy więc odpowiedź na pytanie: dlaczego magnes trzyma się lodówki. Jej obudowa musi zawierać żelazo.

Przyłóżcie magnes do innego metalu np. aluminiowej puszki do napojów- zobaczycie co się stanie.

 

5. Obejrzyjcie dwa filmiki; pt: „Magnesowy labirynt”

 

oraz „Zabawy magnesami w piasku”

 

Będą one dla was inspiracją do wspaniałej zabawy z rodzeństwem i rodzicami.

 

6. Pobawcie się na podwórku.

2020-06-08 Poniedziałek 4,5-latki

PONIEDZIAŁEK 8.06.2020

TEMAT TYGODNIA: Projekt - Zabawki ekologiczne

Temat dnia „Segregujemy śmieci

 

1. Posłuchajcie piosenki pt: „ Świat w naszych rękach”

 

2. Obejrzyjcie ilustracje i opowiedzcie co się na nich znajduje? Czy wiecie jak należy sprzątać i segregować odpady?

 

3. Ćwiczenie słuchowe – „Gdzie słychać sprzątanie”

Zaproście do zabawy mamę, przygotujcie potrzebne rekwizyty do zabawy: starą gazetę, plastikowy kubek np. po jogurcie, szklaną butelkę, przepaskę do zasłonięcia oczu.

Poproście mamę, aby wam zasłoniła oczy, a wy stańcie na środku pokoju i uważnie słuchajcie. Mama w tym czasie będzie sprzątać – waszym zadaniem będziecie musieli określić kierunek z którego dochodzi odgłos sprzątania np. szelest miętej gazety, trzeszczenie zgniatanego kubka plastikowego, stukanie palcem o szklaną butelkę.

 

4. Posłuchajcie wiersza Igora Sikiryckiego pt: „Sznurek Jurka”

Za przedszkolem bardzo blisko, było miejsce na boisku.

Kiedyś tam wyrzucił Jurek, poplątany stary sznurek.

A nazajutrz obok sznurka od banana spadła skórka.

Wyrzucona przez Karola, tam też wkrótce Jaś i Ola .

Wyrzucili bez wahania, swoje torby po śniadaniach.

Stos papierków po cukierkach, wysypała tam Walerka.

Na papierki spadła ścierka, jakaś pusta bombonierka.

I od lodów sto patyków, pustych kubków moc z plastiku.

Wyskubane słoneczniki, jeden kalosz, nauszniki.

Stare trampki, piłka z dziurą, połamane wieczne pióro.

Kilka opon od rowerów i ogromny stos papierów.

Oto tak od sznurka Jurka, wnet urosła śmieci górka.

A z tej górki, wielka góra, której szczyt utonął w chmurach.

Nie ma miejsca na boisko, lecz śmietnisko mamy blisko.

 

5. Odpowiedzcie na pytania:

- Jakie śmieci znalazły się na boisku?

- Gdzie należy wrzucać śmieci?

- Dlaczego ktoś je wyrzucił?

- Czy wszystkie śmieci wrzucamy do jednego pojemnika?

 

W znalezieniu odpowiedzi na ostatnie pytanie pomoże wam film pt:

„Drużyna wróżki Odpadusi - akcja – segregacja”

 

6. Na zakończenie obejrzyjcie film o rodzinie Treflików

Rodzina Treflików sezon 3- odc. 6 "Śmieci"

 

On pomoże wam w odpowiedzi na pytania:

- Czy można zostawiać śmieci i odpadki na później?

- Jaki jest najlepszy sposób na pozbycie się śmieci?

 

7. Pobawcie się na podwórku.

2020-06-05 ,,4-5 latki ZAJĘCIA NA PIĄTEK"

                                                        2020-06-05 ,, ZAJĘCIA NA PIĄTEK"

 

PIĄTEK  5.06.2020

TEMAT TYGODNIA: „Projekt las”

 1.     Utrwalcie piosenkę o lesie

https://youtu.be/XgSgOPHSGH4 .

 

2.     Obejrzyjcie bajkę o zwierzętach z lasu

https://youtu.be/pzJ7h-FXrRw

 

3.     Wymieńcie jakie zwierzęta  można spotkać w lesie, obejrzyjcie  ilustracje

 

 

 

 

 

 4. Proponujemy wam quiz ekologiczny pt: „Przedszkolak w lesie”.

Rodzic czyta pytania, a wy odpowiadacie tak lub nie.

- W lesie wolno krzyczeć ?

- W lesie możemy łamać gałęzie i niszczyć rośliny?

- Las jest płucami ziemi?

- W lesie można obserwować przyrodę?

- W lesie można zniszczyć np. mrowisko?

- Osoba, która dba o las i jego mieszkańców to leśniczy?

- Las jest domem zwierząt?

5.     W ramach podsumowania obejrzyjcie film edukacyjny – Leśne zwierzęta i ich odgłosy

https://youtu.be/FxaS8WkMaXU 

6.     Wykonajcie pracę plastyczną - narysujcie dowolną techniką jakieś zwierzę mieszkające

w lesie  .

2020-06-04 Czwartek 4,5-latki

Projekt "Las”- czwartek

 

1. Na początek przypomnijcie piosenkę o lesie "Śpiewanki- Las"

 

2. Ćwiczenia słuchowe:

Drzewa – przypomnijcie sobie nazwy znanych wam drzew liściastych

i iglastych. Podzielcie je na sylaby klaszcząc tupiąc, stukając dłońmi o podłogę

np. so – sna, jo – dła, lesz-czy- na, ja – rzę–bi – na, dąb, buk

 

3. Obejrzyjcie "Legendę o Dębie Bartku"

 

4. Posłuchajcie opowiadania pt: „Dąb Olek” –( na podstawie opowiadania P. Beręsewicza). Poniższe ilustracje przedstawiają najstarszy dąb.

 

 

Jeden z najstarszych dębów w Polsce nazywa się Bartek. Rośnie sobie już prawie siedemset lat i jest taki stary, że jego konary trzeba podpierać specjalnymi słupami. Kilku dorosłych mężczyzn musiałoby się złapać za ręce, żeby objąć jego gruby pień. Najmłodszy dąb w Polsce to dąb Olek. Trudno go nazwać drzewem – to takie dębowe niemowlę, kilka jasnozielonych listków przyczepionych cienką łodyżką do zeszłorocznego żołędzia, który na jesieni wpadł do przedszkolnego ogródka. Przeleżał w ziemi całą zimę i ledwie zdążył wykiełkować, a już znalazł się w śmiertelnym niebezpieczeństwie. Grupa Olka postanowiła zasadzić przy przedszkolu dwa krzewy ozdobnej leszczyny. Chłopcy i dziewczynki pracowicie wyrywali chwasty. Wszyscy na czele z panią, uśmiechali się do słońca i soczystej zieleni, tylko Olek stał na uboczu, trochę naburmuszony. Miał nadzieję, że to jemu przypadnie w udziale zaszczyt wykopania dołków, tymczasem Marek i Piotrek chwycili łopaty i nie zamierzali wypuścić ich z rąk. Patrzył więc Olek ponuro, jak oddział ogrodników przedszkolnych krząta się wśród przedszkolnych grządek, a potem sam bez zapału zabrał się za pielenie. Wyrwał kilka mleczy i już miał usunąć z ziemi następny chwast, kiedy jego uwagę zwróciła maleńka, bezbronna roślinka, ledwie wystająca z czarnej ziemi. Kucnął nad nią zmarszczył brwi z namysłem.

- Patrzcie to chyba dąb –powiedział. Maleńkie drzewko od razu stało się ulubieńcem dzieci.

Obie leszczyny wkopano w innym miejscu, a wokół dąbka chłopcy zbudowali niewielką zagrodę z patyków żeby nikt niechcący go nie rozdeptał.

- Nazwijmy go „dąb Olek” –zaproponowała Ala. W końcu kto uratował mu życie?

Od tego czasu Olek urósł już o centymetr i wypuścił dwa nowe listki.

 

5. Odpowiedzcie na pytania:

- Co znalazł Olek w ogródku przedszkolnym?

- Jak nazywa się najstarszy dąb w Polsce?

- Jak nazywa się najmłodszy dąb w Polsce?

- Dlaczego ma takie imię?

- Dlaczego Olek był najpierw naburmuszony?

 

6. Praca dla chętnych – narysujcie dużego dęba Bartka i małego Olka.

 

7. Wybierzcie się na rodzinny spacer do lasu, spróbujcie zmierzyć obwód pnia drzew obejmując je rękoma. Ciekawe kto z was zmierzy w ten sposób najgrubsze drzewo, a kto najcieńsze.

2020-06-03 Środa 4,5-latki

Projekt "Las”- środa

 

1. Pobawcie się - Zabawa ruchowa: „Taniec drzew”

Pokazujcie ruchy, naśladujcie drzewa.

Drzewa rosną powoli – kucacie, podnosicie się powoli z rękami uniesionymi nad głową i z połączonymi dłońmi,

Drzewa poruszają gałęziami - opuszczacie ręce, lekko odchylacie je na boki i obracajcie dłonie w nadgarstkach,

Wiatr przechyla małe drzewka – przechylacie się w jedną i drugą stronę,

Wyrosła piękna korona drzewa – unosicie ręce w górę i lekko nimi poruszacie,

Drzewa tańczą na wietrze i pochylają się do słońca – wznosicie lekko ugięte w łokciach ręce łączycie palce tworząc koronę drzewa i pochylacie się lekko w prawo i w lewo.

 

2. Wysłuchajcie piosenki o lesie - "Śpiewanki- Las"


3. Obejrzyjcie film edukacyjno - przyrodniczy dla dzieci „Co to jest las” –waszym przewodnikiem po lesie będzie sympatyczna wiewiórka o imieniu Ruda.

"Co to jest las?"- film przyrodniczo- edukacyjny


4. Z jakich warstw składa się las? Obejrzyjcie filmik

"Warstwy lasu"

 

Zapamiętajcie warstwy lasu: runo leśne, podszyt, korony drzew.

 

5. Odpowiedzcie na pytanie:

Czego nie wolno robić w lesie?

 

6. Możecie wykonać kompozycję w stylu "las w słoiku"

Sposób wykonania pracy przedstawia film:

"Jak zrobić kompozycję w stylu Las w szkle DIY"

 

Zdjęcia wykonanych prac wyślijcie do nas- zamieścimy je w galerii.