2020-05-15 Piątek 4,5-latki

Temat tygodnia: "Łąka w maju"

Temat dnia: "Kolory wiosny"

 

1. Proponujemy zrobienie zielnika. Poznaliście już niektóre rośliny łąkowe, a teraz zobaczcie, jak można zrobić z nich piękny album nazywany zielnikiem.

Zielnik - dziecięca księga roślin » herbikids

 

2. Posłuchajcie wiersza I. Salach "Tęcza".

Tęcza ma siedem kolorów, kolorów siedem ma.

Wymienił je Karolek, wymienię je i ja.

Kolor fioletowy pierwszy przyszedł mi do głowy.

Granatowy kolor ciemny dla oka jest przyjemny.

Za nim będzie błękit jak błękitne niebo.

Potem zieleń traw. Nie pytaj mnie, dlaczego.

Barwa żółta jak słoneczko i pomarańczowa,

na końcu czerwona – i tęcza gotowa.

 

 

3. Obejrzyjcie film "Jak powstaje tęcza"

 

4. Możecie wykonać taką pracę plastyczną "Tęcza"

 

5. Wykonajcie zadania w kartach pracy

 

4- latki Karta pracy cz.2, s. 45

- dokończcie rysować motyla na dole karty tak, żeby wyglądał jak ten na górze

- pokolorujcie wybrany rysunek

 

5-latki Karta pracy cz. 4, nr. 41-43

 

2020-05-14 Czwartek 4,5-latki

CZWARTEK 14.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Łąka w maju”

TEMAT DNIA: „Wiosenna łąka”

 

1. Utrwalcie poznaną piosenką o wiośnie „Wiosna na łące”

 

2. Jeśli jest ładna pogoda wybierzcie się na wycieczkę na łąkę – narwijcie z łąki roślin i kwiatów – zapamiętajcie ich nazwy.

 

Po powrocie odpowiedzcie na pytania, które zada wam rodzic.

- Co najbardziej wam się podobało?

- Co was zainteresowało, zdziwiło?

- Jakiego koloru było na łące najwięcej?

- W jaki sposób można spędzić czas na łące?

- Co czeka nas na łące?

 

3. Obejrzyjcie krótki filmik – „Na łące”

 

4. Oglądnijcie ilustracje, opowiedzcie co się na nich widzicie, wymieńcie jakie kwiaty można zobaczyć na łące.

 

 

5. Oglądnijcie filmik edukacyjny – „Majowa łąka i jej mieszkańcy”

 

6. Odgadnijcie zagadki –„ Na majowej łące”

 

7. Pobawcie się na łące  lub podwórku:

Motyle i kwiaty
Dzieci-motyle fruwają nad łąką, omijając kolorowe kwiaty (koce lub poduszki), w rytmie wyklaskiwanym. Podczas przerwy w klaskaniu przykucają na kwiatki.

 

Boćki – zabawa z elementem marszu.
Dzieci chodzą po łące wysoko podnosząc kolana.

 

„Łąka” – zabawa bieżna.

Dzieci biegają na po pokoju naśladując zbieranie kwiatów.

 

Fruwające motyle – zabawa naśladująca.
Dzieci powoli poruszają się po łące, powoli poruszając wyciągniętymi do boku wyprostowanymi w łokciach rękami.

 

8. Instrumentacja wiersza Bożeny Formy „Wiosna”

Rodzic czyta tekst a dziecko wykonuje czynności

Powiał wiatr majowy -  dziecko gra na tamburynie lub unosi ręce do góry i macha nimi

Łąka zapachniała – pociera dłońmi

Świeżą koniczyną – wącha

Pokryła się cała – zatacza koło rękami

 

Brzęczą głośno pszczoły – naśladuje głos pszczół bzzz…

Pracują wytrwale – klaska w dłonie

Zapylają kwiaty – tupie

Nie nudzą się wcale – kiwa głową na boki

 

Słońce mocno grzeje – naśladuje promyki słońca

Świat do życia budzi – klaska w dłonie

Dobry czas nastaje – podskakuje

Dla zwierząt i ludzi – biegnie w miejscu

 

9. Wykonajcie ćwiczenia:

4 – latki – potrzebne będą WYPRAWKA PLASTYCZNA, karta nr 27, klej, jasnozielony karton A4, ciemnozielona kredka, flamaster (lub farby i pędzel), nożyczki. Pracę wykonajcie wg podanej instrukcji

5 – latki – KARTY PRACY -Nowe przygody Olka i Ady. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia str. 74.

- Odszukajcie na obrazku ukryte zwierzęta, nazwijcie je, pokolorujcie rysunek.

2020-05-13 Środa 4,5-latki

ŚRODA 13.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Łąka w maju”

TEMAT DNIA: „Wiosna na łące”

 

1. Przypomnijcie sobie poznaną piosenką o wiośnie „Wiosna na łące”

 

2. Na wiosennej łące można zobaczyć różne owady. Dziś poznacie bliżej znanego mieszkańca łąki PSZCZOŁĘ.

 

3. Obejrzyjcie film o pszczołach "Z kamerą wśród pszczół"

Pszczoły zbierają nektar i pyłek kwiatów, który jest ich pożywieniem i zapylają rośliny owadopylne (drzewa owocowe, rzepak). Do produktów pszczelich należą: miód, wosk, mleczko pszczele i kit pszczeli.

 

4. Oglądnijcie "Bajkę edukacyjną dla dzieci - Pszczoła miodna"

 

 

5. Wykonajcie ćwiczenia

5 – latki KARTY PRACY cz. 4. s. 42.

-Policzcie pszczoły, połączcie je z obrazkiem plastrów, do których lecą.

- Dokończcie kolorowanie plastrów miodu.

 

5 latki – cz. 4, str. 43 – odszukajcie na obrazku ukrytych zwierząt. Nazwijcie je.

 

4 – latki – KARTY PRACY –cz. 2, nr 45

 

6. Obejrzyjcie ilustrację, przypomnijcie sobie jak wygląda biedronka.

 

7. Wykonajcie pracę plastyczna do wyboru: pszczołę lub biedronkę – macie kilka propozycji. Możecie również wykonać według swojego pomysłu.

Potrzebne będą kolorowe kartki papieru, klej, nożyczki, talerzyk papierowy, lub rolka po papierze toaletowym.

 

8. Na koniec wysłuchajcie muzykę Antonio Vivaldiego „Wiosna” z cyklu Cztery pory roku

2020-05-12 Wtorek 4,5-latki

WTOREK 12.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Łąka w maju”

TEMAT DNIA: „Motyle i kwiaty”

 

1. Na początek utrwalcie poznaną piosenką o wiośnie „Wiosna na łące”

 

 

2. Obejrzyjcie obrazki - poznajcie motyla i jego cykl rozwojowy


 

3. Obejrzyjcie filmik – cykl rozwojowy motyla

 

4. Poznajcie różne rodzaje motyli

 

 

5. Wysłuchajcie utworu o motylach – zwróćcie uwagę na piękne barwy

DJ Miki - Motyle

 

6. Wykonajcie ćwiczenia:

5 – latki cz.4, str. 38 – ponumerujcie kolejne obrazki za pomocą kropek (oraz liczb). Obejrzyjcie zdjęcia motyli.

 

7. Poznajcie figurę geometryczną SZEŚCIAN. Obejrzyjcie ilustracje przedstawiające tę figurę geometryczną.

 

Potrzebne będzie kilka sześcianów różniących się wielkością (może być kwadratowe pudełko, kwadratowy klocek, kostka do gry). Rodzic prezentuje dziecku kilka sześcianów. Następnie wspólnie nazwijcie figury. Policzcie ściany. Określcie ich kształt – kwadrat. Układajcie figury według  wzrastającej wielkości, a potem – według malejącej.

 

8. Wykonajcie ćwiczenia:

5 – latki - KARTY PRACY cz. 4,str. 40,

- Obejrzyjcie sześciany.

- Określcie w czym są do siebie podobne, a czym się od siebie różnią.

5 – latki KARTY PRACY, cz. 4, str.39

- Nazwijcie zwierzęta przedstawione na zdjęciach, otoczcie pętlą same owady.

- Dokończcie rysować motyle według wzoru

- Poszukajcie w wyprawce karty L. Pokolorujcie wiosenną łąkę

 

4 – latki – poznajcie biedronkę:

 

9. Obejrzyjcie obrazki i omówcie jakiego koloru jest biedronka i z jakich elementów się składa.

 

10. Obejrzyjcie filmiki edukacyjne o biedronce

 

Bajka edukacyjna dla małych dzieci - Owady

 

Co jedzą BIEDRONKI?

 

11. Wykonajcie ćwiczenia:

4 – latki Karta pracy, cz.2 nr 46

- Kolorowanka biedronki – nazwijcie kolory których trzeba użyć do pokolorowania biedronki, pokolorujcie obrazek.

2020-05-11 Poniedziałek 4,5-latki

PONIEDZIAŁEK 11.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Łąka w maju”

TEMAT DNIA: „Barwa ochronna”

 

1. Obejrzyjcie ilustracje łąki. Omówcie co się na nich znajduje.

 

2. Zapoznajcie się z piosenką o wiośnie „Wiosna na łące”

 

Porozmawiajcie na temat tekstu piosenki:

- Kto przybył na łąkę?

- Co zaczęło się dziać na łące kiedy przyszła wiosna?

- Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce?

- Wymień mieszkańców łąki o których jest mowa w piosence

 

3. Wysłuchajcie jakie dźwięki można usłyszeć na majowej łące "Dźwięki majowej łąki"

 

4. Obejrzyjcie film edukacyjny "Na łące"

 

5. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem wiersza Teresy Fiutkowskiej „Żabie łapki”. Pobawcie się wspólnie z rodzicami.

Dziecko staje w parze z rodzicami naprzeciwko siebie i powtarza tekst, ilustrując go ruchem.

Dzieci:

Dwie zielone małe żabki, tak nad stawem grają w łapki:

Jedną łapką – podnoszą prawą rękę ugiętą w łokciu,

Klap, klap, klap – uderzają o prawą dłoń partnera,

Drugą łapką – podnoszą lewą rękę ugiętą w łokciu,

Klap, klap, klap – uderzają o lewą dłoń partnera,

Potem dwiema – podnoszą obie ręce ugięte w łokciach,

Klap, klap, klap – uderzają w obie dłonie partnera

Ty bocianie – przykucają i grożą bocianowi, poruszając wskazującym palcem

Nas nie łap!

 

6. Posłuchajcie i rozwiążcie zagadki o łące:

 

Wiosną i latem się pojawia,

Kiedy ranek nastaje

Jej kropelki są na kwiatach,

Listkach i na trawie (ROSA)

 

Na niebie jej barwy

Pięknie się mienia

Jak most ogromny

Łączy niebo z ziemią (TĘCZA)

 

Błyszczy na jej plecach

Płaszczyk czerwony,

Czarnymi kropkami

Pięknie ozdobiony (BIEDRONKA)

 

Ma barwne skrzydła

Fruwa nad łąką i bardzo lubi gdy świeci słonko (MOTYL)

 

Co to za panienka zielona sukienka

Jasny żabocik i wytrzeszczone oczy

Gdy się zbliżysz do niej wnet do wody skoczy (ŻABKA)

 

Jak się ten owad nazywa?

Przez cały dzień pracuje

Na plecach nosi ciężary

Kopiec wielki buduje (MRÓWKA)

 

7. Wykonajcie ćwiczenia:

4 - latki Karta pracy, cz. 2, nr 44

- opowiedzcie, co widzicie na obrazku,

- dokończcie kolorowanie,

- policzcie żabki w każdym stawie,

- podskoczcie tyle razy,  ile żabek jest w każdym stawie.

 

5 – latki Karta pracy, cz. 4, s. 36−37.

Obejrzyjcie obrazek, określcie co dzieje się na łące w maju. Oglądnijcie zdjęcia zwierząt, nazwijcie je

 

8. Namalujcie majową łąkę dowolną techniką - kredkami lub farbami.

2020-05-08 Piątek 4,5-latki

Temat dnia: Dzień bibliotekarza i bibliotek

 

 

 

1.Ogólnopolski Dzień Bibliotekarza i Bibliotek obchodzony jest 8 maja od 1985 roku. Święto, zainicjowane przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, od wielu lat rozpoczyna Tydzień Bibliotek (8-15 maja), okres, w którym książnice wszystkich typów otwierają się jeszcze bardziej na swoich użytkowników poprzez organizację okolicznościowych wydarzeń: spotkań, konferencji czy warsztatów. 

W tym roku Tydzień Bibliotek nie będzie mógł przybrać dotychczasowej formy spotkań bezpośrednich, ale jednak mamy dobre wiadomości:

Biblioteka GOKiC w Rakszawie znów czynna, również oddział dla dzieci. Oba oddziały bez dostępu do półek, ale można sprawdzić tytuły w katalogu on-line dostępnym na stronie gminnego ośrodka kultury.

 

 

2. Co warto robić, aby zainteresować najmłodszych książką?

- czytaj bajki wybierane przez dziecko

- zachęcaj do wspólnego tworzenia bajek – możecie zacząć od malutkiej książeczki takiej jak ta:

Jak zrobić książeczkę? Pomysły od Pani Moni

 


3. Są różne rodzaje książek. Mapy, atlasy, komiksy, bajeczki, książki przygodowe i kucharskie. Rozejrzyjcie się i spróbujcie znaleźć co najmniej dwie książki z różnych kategorii. Która jest waszą ulubioną książeczką?

 

Zobaczcie jak powstaje książka. To film stworzony na warsztatach animacji w księgarni Dwie Siostry (fajna nazwa).

Jak powstaje książka?

 


 

3. Obecnie książki zrobione są nie tylko z papieru, wydrukowane w drukarni i sprzedawane w księgarniach. Biblioteki oprócz zbiorów papierowych mają także audiobooki (z ang. dźwiękowa książka) oraz e-booki (to książki do czytania tylko w wersji cyfrowej, czyli istnieją tylko na ekranie)

 

Mamy dla Was propozycję darmowych audiobooków. Ta książeczka przeczyta się sama :)

Audiobooki dla dzieci za darmo

 


Wszystkim bibliotekarzom życzymy satysfakcji z pracy w której umożliwiają nam kontakt z niezwykłymi przedmiotami jakimi są książki. Dziękujemy