2020-06-02 Wtorek 4,5-latki

„Projekt las”- wtorek

 

W tym tygodniu proponujemy wam bliższe poznanie lasu .

Wielu z was na pewno już nieraz było na spacerze w lesie, widziało drzewa i niektórych jego mieszkańców. Mamy jednak nadzieję że propozycje zabaw zajęć pozwolą wam poznać las jeszcze lepiej.

 

1. Na początek obejrzyjcie ilustracje o lesie, zobaczcie co się na nich znajduje.

 

 

2. Oglądnijcie film edukacyjny: „Las”

 

3. Ćwiczenia logopedyczne – potrzebne będą lusterka.

- język jedzie do lasu na koniku – naśladujecie kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg oraz ich rozciągnięcie),

- w lesie język rozejrzał się dookoła  – wykonujecie ruch oblizywania warg najpierw w prawą, a potem w lewą stronę,

- zobaczył fioletowe kwiatki i je powąchał – wykonujecie wdech nosem i wydech ustami,

- spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – uderzacie czubkiem języka za górnymi zębami,

- spojrzał w dół wyciągacie język na brodę,

- zobaczył muchomora i zaczął liczyć jego kropki – dotykacie czubkiem języka każdego waszego ząbka .

 

4. Obejrzyjcie film pt: „Wędrówki skrzata Borówki

 

5. Pobawcie się w ogrodzie lub wybierzcie się na rodzinny spacer.

2020-06-01 Poniedziałek 4,5-latki

Projekt "Las"-  poniedziałek

 

1. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Kłótliwe drzewa”.

 

Wstał poranek, mgłę przegonił i zatrzymał się nad lasem.

Lubił patrzeć się na drzewa i rozmawiać z nimi czasem.

Ale co to? Awantura! Buk z modrzewiem się pokłócił.

– Pan mnie kłuje! Tak nie można! Niech pan sobie igły skróci.

Świerk zaś żale miał do brzozy:– Pani słońce mi zasłania!

– A pan wcale nie jest lepszy i nikomu się nie kłania!

– Całą wodę dąb wypija! Wszystko pewnie przez te liście!

– Mój jałowcu – nie przesadzaj, nie masz racji, krzewie, oczywiście!

Młoda sosna głos zabrała:– Skończcie, proszę, kłótnie, spory.

Lepiej żyjmy sobie w zgodzie, tak jak było do tej pory.

Mała jestem – każdy widzi. Tutaj się bezpiecznie czuję.

Pośród was tak rosnę sobie. Nic mi przez to nie brakuje.

Drzewa aż się zawstydziły. Przeprosiły się czym prędzej.

A na koniec obiecały: już nie będzie kłótni więcej!

 

2. Obejrzyjcie te "Kłótliwe drzewa". Zauważcie, że jedne mają liście, a drugie igły.

 

3. Drzewo zbudowane jest z korzeni, pnia i korony.

Korzenie – pobierają z ziemi pożywienie (wodę i składniki mineralne).

Pień – jest pokryty korą, która chroni drzewo przed uszkodzeniami.

Korona drzew, czyli gałęzie z liśćmi. Liście zawierają zielony barwnik, dzięki któremu pobierają energię słoneczną i uwalniają tlen do atmosfery, a dla siebie produkują cukier.

Uwaga: igły drzew iglastych to także liście!

 

 

4. Wyjdźcie na zewnątrz i przyjrzyjcie się różnym rodzajom drzew.

Drzewa rozpoznajemy po tym, że każdy gatunek ma inną korę, inne liście i owoce.

 

Pamiętamy o szczególnej okazji, jaką jest Dzień Dziecka.

Wszystkiego najlepszego! Udanego świętowania.

 

Tutaj znajdziecie mnóstwo propozycji nie tylko na Dzień Dziecka. Między innymi:

- przedstawienia teatralne, bajki, filmy edukacyjne,

- zabawy w programowanie, zajęcia techniczne,

- wirtualne spacery po Centrum Nauki Kopernik, oglądanie gwiazdozbiorów,

-gry On-line, cykle muzyczne, Sisi- pogromczyni nudy,

-zajęcia sportowe, eksperymenty, kursy majsterkowania i kulinarne warsztaty

E-dzień dziecka.gov

 

2020-05-29 Piątek 4,5-latki

Temat tygodnia: "Niby tacy sami, a jednak inni"

Temat dnia: "Moje uczucia"

 

1. Uczucia są naszym osobistym rozumieniem i odpowiedzią na doświadczane emocje. Mogą być one słabiej lub mocniej odczuwane. Mogą być odmianami podobnych stanów jak szczęście i euforia, lęk, nieśmiałość lub panika, smutek i zaduma, gniew i zdenerwowanie, odraza i obrzydzenie.

Badacze wyróżniają jeszcze jeden rodzaj - uczucia tła- odczucia naszego ciała, kiedy nie jesteśmy wstrząsani emocjami.

 

Wykonajcie proste ćwiczenie, lecz ze względu na możliwe wyciszenie i uspokojenie polecamy zrobić je na końcu zajęć.

Połóżcie się wygodnie na łóżku lub dywanie, zamknijcie oczy i przez chwilę nic nie mówcie. Poczujcie własny oddech, pozycję ciała, ciężar rąk i nóg i poczujcie nacisk jaki wywieracie na podłoże. Spróbujcie określić- jak się teraz czujecie? Jeśli czujecie względny spokój, słyszycie wyraźnie i czujecie siebie- to prawdopodobnie doświadczacie uczuć tła.

 

2. To propozycja zabawy sensorycznej, czyli takiej, w którą zaangażujemy więcej niż jeden zmysł. Baloniki można napełnić mąką ziemniaczaną i zawiązać. Powstanie wtedy "gniotek" czyli zabawka do ściskania. Możemy namalować pisakiem do płyt CD "buzię"- wybierzcie jakąś minkę.

 

 

3. Posłuchajcie tekstu Jolanty Kucharczyk "Moje uczucia".

Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,

i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.

Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,

i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.

Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.

Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.

W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,

że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.

Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,

tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.

Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,

po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

 

Zastanówcie się:

- Czy zawsze czujemy to samo?

- Uczucia mogą być przyjemne lub nieprzyjemne- one nie są złe; ani gniew ani złość, ani smutek. Nieprzyjemne uczucia także są nam potrzebne, bez gniewu nie wiedzielibyśmy, że coś nam przeszkadza, bez smutku, że na czymś nam zależy, bez złości nie poznamy własnych granic, gdyż złość pojawia się zawsze, gdy się do nich zbliżymy lub je już przekroczymy.

 

4. Wykonajcie ćwiczenia w kartach pracy:

4-latki: karty pracy cz.2, nr 53

5-latki: karty pracy cz.4, nr 59

 

5. Każda odrobina samodzielności to cegiełka w budowaniu pewności siebie.

2020-05-28 Czwartek 4,5-latki

CZWARTEK28.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Niby tacy sami, a jednak inni”

TEMAT DNIA: „Dzień Dziecka”

 

Dzień Dziecka czyli święto dzieci obchodzone jest we wszystkich krajach na całym świecie. Zostało ono ustanowione w roku 1954 dla upowszechnienia celów i ideałów dotyczących praw dziecka .Wszystkie dzieci bez względu na to gdzie mieszkają , jaki mają kolor skóry i w jakim języku mówią mają swoje święto. W Polsce Dzień Dziecka obchodzony jest 1 czerwca – to już za kilka dni .

 

 

1. Posłuchajcie piosenki pt: „Piosenka o prawach dziecka”

 

 

2. Postarajcie się wymienić kilka praw dziecka o których mowa jest w piosence.

 

W naszym przedszkolu Dzień Dziecka był zawsze dniem radosnym i pełnym atrakcji dla was. Braliście udział w pikniku i zabawach integracyjnych oraz wyjeździe do sali zabaw. W tym roku jest inaczej. Ale mamy inną propozycję. Zabieramy was  do teatru na  spektakl pt: „ Jaś i Małgosia”. Obejrzyjcie go.

Spektakl "Jaś i Małgosia"

 

3. Oto również kilka propozycji na spędzenie tego wyjątkowego dnia:

 

- wspólne przygotowanie obiadu składającego się z waszych ulubionych dań,

- zorganizowanie wycieczki rowerowej po najbliższej okolicy dla całej rodzinki,

- rodzinny spacer do lasu – obserwowanie przyrody,

- granie w gry planszowe,

- czytanie ulubionych bajek,

- zabawy i gry zręcznościowe w ogrodzie.

To nasze propozycje ale wasi rodzice na pewno przygotują dla was wspaniałe niespodzianki…

 

4. Wykonajcie ćwiczenia:

 

4 – latki KARTY PRACY cz.2 nr 54 – pokolorujcie rysunki wiaderek i łopatek zgodnie z podanym wzorem, nazwijcie kolory wiaderek, kolorujcie rysunki zgodnie z podanymi wskazówkami.

 

5 – latki – PRACA PLASTYCZNA – wykonajcie papierowe pacynki. Potrzebne będzie: wyprawka, karta I, nożyczki, klej. Wytnijcie pacynki, sklejcie je, określcie jakie emocje przedstawione są na buziach Olka i Ady. Pobawcie się pacynkami z rodzicami lub domownikami prowadząc krótkie dialogi.

 

ŻYCZYMY WAM DUŻO WRAŻEŃ I DOBREJ ZABAWY


2020-05-27 Środa 4,5-latki

ŚRODA 27.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Niby tacy sami, a jednak inni”

TEMAT DNIA: „Dziwni goście”

 

1.Utrwalcie poznaną piosenkę pt: „Nasze emocje”

 

Emocje – to uczucia, które odczuwa każdy z nas w danej chwili

Postarajcie się zapamiętać i wymienić emocje o których mowa jest w piosence

 

2. Rozwiążcie zagadki o emocjach:

Jaka to emocja powiedzcie dzieci rączki wymachują ciało w górę leci,

Oczy jak iskierki się zapalają, a wszystkie ząbki usta odkrywają (radość)

 

Usta jak podkówka odwrócona, często łezka w oku zakręcona,

Wygląd twarzy tej dziewczyny jakby najadła się cytryny (smutek)

 

Mówią o nim że ma wielkie oczy, gdy do naszego umysłu się wtoczy,

Trzęsie nim śmiało i paraliżuje całe ciało (strach)

 

Gdy się w nasze serce wkrada, to naszymi myślami włada,

Marszczy nam nosek, oczy i czoło, tupie nóżką i rączką grozi wkoło (złość)

 

3. Odpowiedzcie na pytania:

- czuję radość gdy …

- czuję smutek gdy …

- boję się gdy…

- złoszczę się gdy…

 

4. Narysujcie rozwiązania zagadek (potrzebne będą kredki, kartka papieru).

 

5. Obserwujcie w lusterku swoje miny - przedstawcie za pomocą mimiki twarzy

 

ZŁOŚĆ

 

SMUTEK

 

RADOŚĆ

 

STRACH

 

6. Wykonajcie ćwiczenia:

4 – latki KARTY PRACY cz.2 nr 53

5 – latki – KARTY PRACY cz.4 str. 56 – 58

 

7. Pobawcie się na świeżym powietrzu.

2020-05-26 Wtorek 4,5-latki

WTOREK 26.05.2020

TEMAT TYGODNIA: „Niby tacy sami, a jednak inni”

TEMAT DNIA: „Co jest cięższe, a co lżejsze”

 

1.Utrwalcie piosenkę pt: „Nasze emocje”

 

2.Obejrzyjcie bajkę - wyrażanie emocji z Ubu

 

3. Czy wiecie co to jest waga i do czego służy?

Waga jest to przyrząd do określania ciężaru (masy) różnych przedmiotów. Wagi także używamy do ważenia ludzi i zwierząt. Poznajcie rodzaje wag – oto niektóre z nich:

 

                  WAGA KUCHENNA

 

                WAGA SZALKOWA

 

              WAGA SPRĘŻYNOWA

 

                WAGA ELEKTRONICZNA

 

                WAGA ŁAZIENKOWA

 

4. Obejrzyjcie filmik - Kaczor Donald – jak działa waga.

 

5. Co jest cięższe, a co lżejsze – zabawy matematyczne z wagą.

Zaproście rodziców do wspólnej zabawy .

Jeśli macie w domu wagę kuchenną to z mamą zważcie produkty potrzebne do upieczenia pysznego ciasta. Możecie też zważyć wasze ulubione zabawki na wadze łazienkowej. Poproście mamę, aby również was zważyła i zapisała wynik na kartce

 

 6. Wysłuchajcie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek „Nazwy miesięcy”. Utrwalcie ich nazwy

 

Jakie miesiące w roku mamy?

Czy wszystkie nazwy miesięcy znamy?

Komu nie sprawi trudu zadanie,

Niech rozpoczyna ich wyliczanie.

Powietrza dużo buzia nabiera

I na wydechu nazwy wymienia:

styczeń, luty, marzec, kwiecień,

maj, czerwiec, lipiec,

sierpień, wrzesień, październik,

listopad, grudzień.

Jeśli za trudne było zadanie,

Ćwicz dalej z nami to wyliczanie:

Styczeń, luty……

 

6. Wykonajcie ćwiczenia:

5 – latki – KARTY PRACY cz.4 str. 55

 

 

Najserdeczniejsze życzenia od wszystkich dzieci i pań z przedszkola.

Życzymy wspaniałego dnia!